Današnji život se u velikoj meri razlikuje od onog koji su ljudi vodili pre svega dvadesetak godina,a da ne pominjemo koliko je drugačiji od načina na koji su ljudi živeli i rdili pre 40 ili 50 godina.
Čini se da su ljudi danas pod većim stresom nego ikada do sada, a za to su zaslužni brojni faktori.
Činjenica je da se danas živi poprilično brzo i da svi nekuda žure, kako bi balansirali između svih obaveza koje im život nameće. Uz to, psiholozi tvrde da na ljude jako utiču i osečaji nesigurnosti i neizvesnosti koji vladaju svuda, nezavisno od načina razmišljanja, posla ili grada u kome neko živi i radi.
Istini za volju, na koncentraciju, fokus i motivaciju utiče i ljudska priroda, ponajviše emocije kojima su svi izloženi tokom celog dana, kako na samom poslu, tako i u svojim privatnim životima.
Sve ovo, dovelo je do ogromnog stresa, koji u velikoj meri utiče i na sposobnost čoveka da se koncentriše na zadatke koje treba da obavi, a manjak koncentracije glavni razlog zašto ljudi prave greške na svojim poslovima. Uz to, loše obavljen posao ima negativan uticaj i na raspoloženje čoveka, naročito ako je on nakon toga izložen kritikama.
Fokus i koncentracija nisu nešto što možete da dobijete preko noći, samo time što ćete se naspavati, niti su u pitanju stvari koje može da vam obezbedi kockica čokolade ili šolja kafe. U pitanju su stvari koje se vežbaju i na kojima se radi.
Foto: Shutterstock
1. Rad na emocijama
Naveli smo već da emocije mogu da imaju uticaj na to koliko smo fokusirani i predani poslu, pa i na to koliko smo motivisani da radimo. Za početak, neophodno je da se emocije prepoznaju i prihvate.
Živimo u društvu u kom se uobičajene i sasvim prirodna ljudske emocije koje su nam neprijatne, poput besa, ljutnje, tuge i straha, smatraju nepoželjnim, dok su prijatne emocije prihvatljive i smatraju se poželjnim. Zbog toga nas često i sami roditelji uče da svoje emocije, neročito ove negativne, zadržavamo za sebe, a istina je da to donekle od nas zahteva i društvo.
U pitanju su složeni moždani procesi, ali ukratko ćemo reći da potisnute emocije, jednostavno, odvlače energiju, a manjak energije podrazumeva i slabiju koncentraciju. Oslobađanje od tih negativnih emocija može da se odvija na različite načina. Naravno, kako na poslu nema baš smisla da stanete na sred kancelarije i počnete da vrištite od besa, ne bi bilo loše da taj bes koji osećate, kao i njegov uzrok, zabeležite na papir i na taj način ga “izbacite” iz sebe.
Ovo je podjednako važno kako za svakodnevni život, tako i za poslovni kontekst. Kada izbacite loše emocije iz sebe, moći ćete bolje da se fokusirate na svoje radne i druge zadatke, da ih obavljate predanije, sa punim fokusom, pa samim tim i bolje.
2. Meditacija ili joga
Joga i meditacija su sjajne tehnike za opuštanje tela. Ukoliko se meditacija izvodi pravilno, um se umiruje, što znači da se rešava svih nepotrebnih misli koje vam se motaju po glavi u toku radnog dana.
U takvom stanju opuštenosti, vaš mozak će biti sposobniji da funkcioniše.
3. Razmišljanje o sadašnjem trenutku
Možda vam zvuči nelogično, ali često, dok ste fokusirani na posao koji obavljate trenutno, vaš um odluta, pa počnete da razmišljate o različitim stvarima: o poslu koji vas tek čeka, o onome što vas čeka kada dođete kući, o hrani, partneru, greškama na poslu od pre neki dan…
Kada je vaš um, na taj način podeljen, on troši više energije, jer ga razmišljanje o više stvari istovremeno, jednostavno, više umara. Zato je potrebno da prepoznajete momente u kojima vaš um počne da luta i da smaknete te nepotrebne misli koje vas ometaju u rađenju onoga što vam je trenutni zadatak.
4. Digitalna detoksikacija
Istini za volju, čak i kada uspemo da odredimo prioritete i organizujemo radne zadatke, ostaje nam mobilni telefon i razna obaveštenja koja neprestano stižu sa društvenih mreža. Zatim, u slobodno vreme, tu su i mejlovi kolega, poruke od banke i slično.
Preporučljivo je da u vreme rada ugasite obaveštenja koja mogu da vam odvuku pažnju od posla. U slobodno vreme, isto u radite i sa mejlovima od firme. Možda vam deluje kao mala stvar, ali razmislite samo koliko poruka dobijete u toku radnog vremena i koliko zapravo vremena potrošite čitajući ih, razmišljajući o njima i dajući savete i odgovore ljudima koji vam pišu.
To takođe predstavlja dodatni napor za vaš um koji vam ne ide u korist. Možete primeniti i čuvenu “pomodoro” tehniku, u kojoj ćete predano i fokusirano raditi 25 minuta, pa napraviti pauzu od 5 minuta, kako biste se protegli, pročitali poruke koje su vam stigle i malo odmorili.
BONUS VIDEO:
Komentari (0)