Već prvog dana „Oluje”, 4. avgusta oko 17 časova, kolone civila krenule su prema prelazima u BiH, Dvoru na Uni sa Banije i Korduna i Kulen Vakufu iz Like i Dalmacije. Drugog dana operacije, 5. avgusta u 9.20 č 7. i 4. gardijska brigada Hrvatske vojske ušle su u Knin. Sve kolone srpskih civila bile su duže od 60 kilometara. Kretale su se sporo širinom celog puta, piše “Politika”.
Vozilima, traktorima, zapregama, peške i goneći stoku, bez vode, hrane, lekova, lekarske pomoći, Srbi su napuštali svoje domove. Sa sporednih puteva, zbegovi su čekali po nekoliko sati da se uključe. Cilj je bio da se domognu bezbedne teritorije u BiH do okončanja borbenih dejstava.
– Kretanje kolone civila je od strane Glavnog stožera Hrvatske vojske praćeno iz vazduha izviđačkim avionima i bespilotnim letelicama 280. voda bespilotnih letelica, čije snimke je eksploatisala Obaveštajna uprava Hrvatske vojske. Sve se odvijalo po planu sa brionske sednice. Kolone su trećeg dana bile duge više od 100 kilometara sa Banije i Korduna i više od 180 kilometara iz Like i Dalmacije. Oko 150.000 ljudi je već stiglo u Banjaluku gde je organizovan prihvat. Prelaskom na teritoriju druge države, civili su se smatrali spasenim. Nakon 6. avgusta 1995. godine, Srpska vojska Krajine bila je razbijena, a borbena dejstva praktično su prestala. Jedinice Hrvatske vojske izbile su na državnu granicu sa BiH. Predsednik Vlade Hrvatske je sa predstavnikom Ujedinjenih nacija Jasušijem Akašijem potpisao sporazum kojim Hrvatska garantuje bezbednost civilnih kolona i da mesta razmeštaja civila neće biti objekat dejstva Hrvatske vojske – podseća advokat Dušan Bratić na događaje koji su prethodili masakru civila na Petrovačkoj i Prijedorskoj cesti.
Nakon raketiranja kolone izbeglica, pri čemu je poginulo 13 civila, a među njima deca i trudnica, da bi se prikrio ratni zločin, komanda Hrvatskog ratnog zrakoplovstva je sačinila lažni borbeni izveštaj. Upisala je da je dejstvovano po oklopno-mehanizovanim kolonama Vojske Republike Srpske Krajine, da je uništeno više tenkova i borbenih oklopnih vozila i usporena kolona, i to navodno po pozivu za vazduhoplovnu podršku jedinica kopnene vojske u tom rejonu. Međutim, kako otkriva Bratić, niži nivo izveštavanja, i to kopnene vojske, u operativni dnevnik Zbornog područja Split, jer je „mig 21” koji je dejstvovao na Petrovačkoj cesti poleteo sa Aerodroma Split, upisao je: „Naš mig raketirao je kolonu vozila između Drvara i B. Petrovca. Izvešćeno je da je bilo veoma učinkovito.”
Foto-reporter iz Banjaluke Milorad Zorić, koji se zatekao u blizini, nakon desetak minuta je snimio video-zapis sa mesta vatrenog udara, trajno obezbedivši materijalni dokaz da je dejstvovano po civilnoj koloni.
– Nije dozvoljeno dejstvovati po civilnim kolonama, čak i ako bi se u njoj nalazila sredstva ratne tehnike, osim ako se iz tih sredstava otvara vatra koju druga strana drugačije ne može izbeći, što je u ovom slučaju besmisleno. Nikakvog vojnog smisla i cilja nije bilo u ovim dejstvima. Bila je to upotreba sile, oružani napad na civilno stanovništvo sa masovnim ubistvom radi zastrašivanja nacionalne grupe nakon okončane vojne operacije samo zato što su Srbi, čime im je poslata krvava simbolična poruka: „Idite i ne vraćajte se, jer ako vas ovde ovako tučemo, kako ćemo tek ako se vratite” – navodi Bratić.
Po nameri ostvarenja tog dugoročnog cilja da se Srbi odvrate od vraćanja na svoju zemlju, ovaj zločin se razlikuje od običnih masovnih ubistava u ratu koji su spontani akti u datom trenutku i čiji su ciljevi ograničeni. Ovaj zločin je, ističe advokat, završni čin etničkog čišćenja osmišljenog i zapoveđenog na brionskoj sednici, a etničko čišćenje je prema Rezoluciji Generalne skupštine UN broj 47/121 od 18. decembra 1992. godine samo jedan oblik genocida.
– Zapovest sa brionske sednice da Srbi praktično nestanu i ova dva događaja, na Petrovačkoj i Prijedorskoj cesti, idejno su povezani i predstavljaju elemente zločinačkog poduhvata masovnog izgona Srba, koji je bio izraz političke i ideološke orijentacije vlasti u Hrvatskoj, odnosno njene vekovne težnje. Hrvatski predsedik Tuđman i vojska ostvarili su državni cilj broj jedan – etnički čistu državu. Sva dejstva Hrvatskog ratnog zrakoplovstva u „Oluji” izvršena su po unapred pripremljenom planu glavnog stožera za zrakoplovnu potporu ili po pozivu jedinice kopnene vojske sa terena da joj se pruži podrška u borbi. Ova dva poslednja vatrena dejstva Hrvatskog ratnog zrakoplovstva osmišljena su u euforičnoj atmosferi Glavnog stožera Hrvatske vojske od strane ministra odbrane Gojka Šuška, emigranta iz ustaške porodice u Hercegovini, čiji otac i brat su nestali prilikom ulaska partizana u Zagreb 1945. godine. Šušak se iz Kanade vratio u Hrvatsku po dolasku Tuđmana na vlast – otkriva Bratić.
Kako dodaje, u osmišljavanju zločina učestvovao je i načelnik Glavnog stožera general Zvonimir Červenko, potpukovnik JNA, koji je 1971. godine bio osuđen na godinu i po dana strogog zatvora, gubitak čina i prava na penziju zbog secesionističkog delovanja u vreme „Hrvatskog proleća”. Ulogu u planiranju imao je i komandant Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Imre Agotić, poznat po fanatičnom pokliču: „Sad, sad ih tamo udri da se nikad više ne vrate.”
– Svi oni koji su učestvovali u donošenju odluke o vatrenom dejstvu, oni koji su je u lancu komandovanja izvršavali, oni koji su podstrekavali i pomagali i oni koji su se nakon izvršenog dejstva, po saznanju za zločin, pasivno držali, krivično su odgovorni prema opštim institutima krivičnog prava o izvršilaštvu, podstrekavanju, pomaganju, organizovanju zločinačkog udruženja i izvršenju krivičnog dela činjenjem i nečinjenjem i uopšte nije potrebna primena doktrine komandne odgovornosti, iako je ona moguća – objašnjava advokat.
Akciju su sproveli general Josip Čuletić, rukovodilac grupe za borbeno komandovanje snagama Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, komandanti vazduhoplovnih baza Pleso i Pula i komandiri eskadrila borbenih aviona u sastavu tih baza, od kojih su samo ovi poslednji, komandanti baza i komandiri eskadrila živi, pa su oni i optuženi za zločin na Petrovačkoj i Prijedorskoj cesti.
Komentari (0)