Ka­ko su zbog kami­on­dži­ja zarati­le Ukrajina i Poljska

Na blo­ki­ra­nim gra­nič­nim pre­la­zi­ma ko­je dr­že polj­ski pre­vo­zni­ci dvo­ji­ca ukra­jin­skih vo­za­ča umr­la su u ko­lo­na­ma du­gim de­se­ti­ne ki­lo­me­ta­ra, a do­go­vor još ni­je na vi­di­ku

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto: Pixabay / kalhh

Po­sle smr­ti dru­gog vo­za­ča ka­mi­o­na na ukra­jin­sko-polj­skoj gra­ni­ci, gde već ne­de­lja­ma sto­je u de­se­ti­na­ma ki­lo­me­ta­ra du­gim ko­lo­na­ma, vla­sti u Ki­je­vu od­lu­či­le su da eva­ku­i­šu pre­vo­zni­ke ko­ji to že­le. Smrt dru­gog vo­za­ča, ko­ja se do­go­di­la pre dve no­ći, iza­zva­na je za­sto­jem sr­ca. Ni­je mu se mo­glo po­mo­ći, jer na gra­ni­ci ne sa­mo da ne­ma me­di­cin­ske po­mo­ći, ne­go ne­ma ni vo­de, stru­je, ni­ti osnov­nih uslo­va za ži­vot. Pr­vi vo­zač umro je 11. no­vem­bra. Am­ba­sa­da Ukra­ji­ne kon­tak­ti­ra­la je Mi­ni­star­stvo spolj­nih po­slo­va u Var­ša­vi zbog smr­ti još jed­nog pre­vo­zni­ka, sa zah­te­vom da se gra­nič­ni pre­la­zi od­mah de­blo­ki­ra­ju za te­ret­ni sa­o­bra­ćaj. Polj­ski de­mon­stran­ti na sva­kih sat vre­me­na pro­pu­šta­ju po je­dan ka­mi­on u oba sme­ra, pa bi tim tem­pom nji­hov pro­la­zak tra­jao me­se­ci­ma.

Na dru­štve­nim mre­ža­ma ob­ja­vlji­va­ni su snim­ci na ko­ji­ma se vi­di da vo­za­či to­pe sneg i sku­plja­ju ki­šni­cu ka­ko bi opra­li ru­ke, ku­va­ju hra­nu na pri­ruč­nim ga­snim go­ri­o­ni­ci­ma, da ži­ve u ka­bi­na­ma bez go­ri­va ko­jim bi mo­gli da se za­gre­ju na tem­pe­ra­tu­ra­ma is­pod nu­le. Na svim punk­to­vi­ma na­la­zi­li su se ko­or­di­na­to­ri ko­ji su bi­li u kon­tak­tu s vo­za­či­ma i evi­den­ti­ra­li nji­ho­ve po­tre­be. Pre dve ne­de­lje or­ga­ni­zo­va­no je do­sta­vlja­nje po­mo­ći: go­ri­va, le­ko­va, hra­ne i vo­de, ali je sve to ne­do­volj­no.

Ka­ko je na­veo za­me­nik ukra­jin­skog mi­ni­stra za in­fra­struk­tu­ru, od­lu­če­no je da se eva­ku­i­šu vo­za­či ukra­jin­ske i dru­gih na­ci­o­nal­no­sti jer pre­go­vo­ri s Po­lja­ci­ma ni­su od­mi­ca­li. Ukra­jin­ske vla­sti, me­đu­tim, ni­su ima­le s kim da pre­go­va­ra­ju u Var­ša­vi, jer još ni­je for­mi­ra­na vla­da. Bi­lo je na­ja­vlje­no da će sa­če­ka­ti for­mi­ra­nje no­ve vla­de, sre­di­nom de­cem­bra, ali je još jed­na smrt vo­za­ča po­ka­za­la da se ipak ne mo­že to­li­ko če­ka­ti.

Po­sle uspo­ra­va­nja, polj­ski auto-pre­vo­zni­ci su 6. no­vem­bra i zva­nič­no blo­ki­ra­li tri pre­la­za za te­ret­ni sa­o­bra­ćaj ka­ko bi skre­nu­li pa­žnju na pro­ble­me s ko­ji­ma se su­o­ča­va­ju. Oni tvr­de da ukra­jin­ski pre­vo­zni­ci ugro­ža­va­ju po­slo­va­nje ne sa­mo polj­skog, ne­go i tran­spor­ta u dru­gim dr­ža­va­ma. Polj­ska je do sa­da ima­la ve­li­ku za­ra­du u ovoj obla­sti, a sa­da su ukra­jin­ski pre­vo­zni­ci, od­no­sno tran­sport­ne fir­me za ko­je ra­de, op­tu­že­ni za dam­ping.

U ce­loj pri­či ima i mal­ver­za­ci­ja. Tvr­di se da su ne­ki Ukra­jin­ci pre­šli u Polj­sku i ta­mo po­kre­nu­li tran­sport­ni po­sao. Po­lja­ci su si­tu­a­ci­ju upo­re­di­li s ne­le­gal­nim tak­si­sti­ma na že­le­znič­koj sta­ni­ci ili aero­dro­mu, ko­ji zah­te­va­ju da se iz po­sla iz­ba­ce osta­li i da put­ni­ke (ro­bu) pre­vo­ze po mno­go­stru­ko vi­šim ce­na­ma.

Evrop­ska ko­mi­si­ja je za­pre­ti­la po­kre­ta­njem ka­zne­ne pro­ce­du­re pro­tiv Polj­ske uko­li­ko ne re­ši pro­blem s blo­ka­da­ma, ali u Var­ša­vi ka­žu da ni­je kri­va za taj pro­blem. Polj­ski me­di­ji su pi­sa­li da glav­ni zah­tev – vra­ća­nje si­ste­ma do­zvo­la za ukra­jin­ske tran­sport­ne pre­vo­zni­ke – polj­ske vla­sti ne mo­gu da is­pu­ne, po­što su ovaj si­stem uki­nu­le vla­sti EU. Dr­žav­ni se­kre­tar u nad­le­žnom polj­skom mi­ni­star­stvu Ra­fal Ve­ber re­kao je da je vra­ća­nje do­zvo­la ukra­jin­skim pre­vo­zni­ci­ma iz­van nad­le­žno­sti polj­ske vla­de i da se to mo­ra re­ši­ti u Bri­se­lu.

Polj­ski ra­dio RMF 24 pre­neo je da za po­kre­ta­nje re­vi­zi­je „bez­vi­znog” re­ži­ma za ukra­jin­ski te­ret, ko­ji je sa­da na sna­zi, polj­ska stra­na po­ku­ša­va da pri­do­bi­je po­dr­šku dru­gih ze­ma­lja, po­seb­no Slo­vač­ke, Ma­đar­ske, Ru­mu­ni­je i bal­tič­kih dr­ža­va, ka­ko bi sve funk­ci­o­ni­sa­lo kao sa ži­tom. To zna­či da su Po­lja­ci oku­pi­li gru­pu lo­bi­sta, na­da­ju­ći se da će im Evrop­ska ko­mi­si­ja do­zvo­li­ti da po­sta­ve sop­stve­na pra­vi­la za ukra­jin­ske pre­vo­zni­ke, ona­ko ka­ko su to či­ni­li pre ne­ko­li­ko me­se­ci u si­tu­a­ci­ji s ogra­ni­če­nji­ma iz­vo­za ukra­jin­skih po­ljo­pri­vred­nih pro­iz­vo­da.

Pr­vu blo­ka­du su iz­ve­li polj­ski po­ljo­pri­vred­ni­ci zbog ugro­ža­va­nja kon­ku­rent­no­sti nji­ho­vih pro­iz­vo­da iz­vo­zom iz Ukra­ji­ne. Ka­sni­je je i polj­ska vla­da ušla u su­kob s Bri­se­lom jer je za­bra­ni­la uvoz ži­ta i po­ljo­pri­vred­nih pro­iz­vo­da iz Ukra­ji­ne, ali je na kra­ju mo­ra­la da do­zvo­li tran­zit ukra­jin­ske ro­be pre­ko svo­je dr­ža­ve u EU.

Ce­ne is­po­ru­ke te­re­ta iz Polj­ske za Ukra­ji­nu i obr­nu­to vi­še­stru­ko su po­ve­ća­ne, pa su ugro­že­ni uvoz i iz­voz, jer pre­ma ukra­jin­skim po­da­ci­ma do 50 od­sto ukra­jin­skog uvo­za i iz­vo­za ide pre­ko polj­ske gra­ni­ce. To je iza­zva­lo i pro­ble­me s kvar­lji­vom ro­bom. Ne­ki od vo­za­ča išli su za­o­bi­la­znim, po ne­ko­li­ko pu­ta du­žim ru­ta­ma, pre­ko Ru­mu­ni­je i Ma­đar­ske. Dru­gi su če­ka­li do­go­vor s lo­kal­nim polj­skim pre­vo­zni­ci­ma, ko­ji su blo­ka­du, s pr­vo­bit­na tri, pro­ši­ri­li na još ne­ko­li­ko pre­la­za.

U Ukra­ji­ni je već za­be­le­že­na ne­sta­ši­ca auto-ga­sa, ko­ji je još od blo­ka­de polj­skih po­ljo­pri­vred­ni­ka po­sku­peo za vi­še od 20 od­sto. S dru­ge stra­ne, kraj­nji ko­ri­sni­ci pro­iz­vo­da iz Ukra­ji­ne u EU i dru­gim dr­ža­va­ma već upu­ću­ju pro­test­na pi­sma Ki­je­vu jer ro­ba ka­sni. Na­ja­vlju­ju da će bi­ti pri­nu­đe­ni da tra­že no­ve do­ba­vlja­če pro­iz­vo­da i skla­pa­ju no­ve ugo­vo­re s dr­ža­va­ma ko­je mo­gu bez pro­ble­ma da im is­po­ru­če na­ru­če­ne pro­iz­vo­de. Uko­li­ko se, pre­ma po­sled­njim na­ja­va­ma, pre­vo­zni­ci po­vu­ku, sma­nji­će se pri­ti­sak na polj­ske vla­sti i pro­blem će bi­ti re­ša­van ka­sni­je, kad se for­mi­ra no­va vla­da u Var­ša­vi.

Izvor:

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar