Posle smrti drugog vozača kamiona na ukrajinsko-poljskoj granici, gde već nedeljama stoje u desetinama kilometara dugim kolonama, vlasti u Kijevu odlučile su da evakuišu prevoznike koji to žele. Smrt drugog vozača, koja se dogodila pre dve noći, izazvana je zastojem srca. Nije mu se moglo pomoći, jer na granici ne samo da nema medicinske pomoći, nego nema ni vode, struje, niti osnovnih uslova za život. Prvi vozač umro je 11. novembra. Ambasada Ukrajine kontaktirala je Ministarstvo spoljnih poslova u Varšavi zbog smrti još jednog prevoznika, sa zahtevom da se granični prelazi odmah deblokiraju za teretni saobraćaj. Poljski demonstranti na svakih sat vremena propuštaju po jedan kamion u oba smera, pa bi tim tempom njihov prolazak trajao mesecima.
Na društvenim mrežama objavljivani su snimci na kojima se vidi da vozači tope sneg i skupljaju kišnicu kako bi oprali ruke, kuvaju hranu na priručnim gasnim gorionicima, da žive u kabinama bez goriva kojim bi mogli da se zagreju na temperaturama ispod nule. Na svim punktovima nalazili su se koordinatori koji su bili u kontaktu s vozačima i evidentirali njihove potrebe. Pre dve nedelje organizovano je dostavljanje pomoći: goriva, lekova, hrane i vode, ali je sve to nedovoljno.
Kako je naveo zamenik ukrajinskog ministra za infrastrukturu, odlučeno je da se evakuišu vozači ukrajinske i drugih nacionalnosti jer pregovori s Poljacima nisu odmicali. Ukrajinske vlasti, međutim, nisu imale s kim da pregovaraju u Varšavi, jer još nije formirana vlada. Bilo je najavljeno da će sačekati formiranje nove vlade, sredinom decembra, ali je još jedna smrt vozača pokazala da se ipak ne može toliko čekati.
Posle usporavanja, poljski auto-prevoznici su 6. novembra i zvanično blokirali tri prelaza za teretni saobraćaj kako bi skrenuli pažnju na probleme s kojima se suočavaju. Oni tvrde da ukrajinski prevoznici ugrožavaju poslovanje ne samo poljskog, nego i transporta u drugim državama. Poljska je do sada imala veliku zaradu u ovoj oblasti, a sada su ukrajinski prevoznici, odnosno transportne firme za koje rade, optuženi za damping.
U celoj priči ima i malverzacija. Tvrdi se da su neki Ukrajinci prešli u Poljsku i tamo pokrenuli transportni posao. Poljaci su situaciju uporedili s nelegalnim taksistima na železničkoj stanici ili aerodromu, koji zahtevaju da se iz posla izbace ostali i da putnike (robu) prevoze po mnogostruko višim cenama.
Evropska komisija je zapretila pokretanjem kaznene procedure protiv Poljske ukoliko ne reši problem s blokadama, ali u Varšavi kažu da nije kriva za taj problem. Poljski mediji su pisali da glavni zahtev – vraćanje sistema dozvola za ukrajinske transportne prevoznike – poljske vlasti ne mogu da ispune, pošto su ovaj sistem ukinule vlasti EU. Državni sekretar u nadležnom poljskom ministarstvu Rafal Veber rekao je da je vraćanje dozvola ukrajinskim prevoznicima izvan nadležnosti poljske vlade i da se to mora rešiti u Briselu.
Poljski radio RMF 24 preneo je da za pokretanje revizije „bezviznog” režima za ukrajinski teret, koji je sada na snazi, poljska strana pokušava da pridobije podršku drugih zemalja, posebno Slovačke, Mađarske, Rumunije i baltičkih država, kako bi sve funkcionisalo kao sa žitom. To znači da su Poljaci okupili grupu lobista, nadajući se da će im Evropska komisija dozvoliti da postave sopstvena pravila za ukrajinske prevoznike, onako kako su to činili pre nekoliko meseci u situaciji s ograničenjima izvoza ukrajinskih poljoprivrednih proizvoda.
Prvu blokadu su izveli poljski poljoprivrednici zbog ugrožavanja konkurentnosti njihovih proizvoda izvozom iz Ukrajine. Kasnije je i poljska vlada ušla u sukob s Briselom jer je zabranila uvoz žita i poljoprivrednih proizvoda iz Ukrajine, ali je na kraju morala da dozvoli tranzit ukrajinske robe preko svoje države u EU.
Cene isporuke tereta iz Poljske za Ukrajinu i obrnuto višestruko su povećane, pa su ugroženi uvoz i izvoz, jer prema ukrajinskim podacima do 50 odsto ukrajinskog uvoza i izvoza ide preko poljske granice. To je izazvalo i probleme s kvarljivom robom. Neki od vozača išli su zaobilaznim, po nekoliko puta dužim rutama, preko Rumunije i Mađarske. Drugi su čekali dogovor s lokalnim poljskim prevoznicima, koji su blokadu, s prvobitna tri, proširili na još nekoliko prelaza.
U Ukrajini je već zabeležena nestašica auto-gasa, koji je još od blokade poljskih poljoprivrednika poskupeo za više od 20 odsto. S druge strane, krajnji korisnici proizvoda iz Ukrajine u EU i drugim državama već upućuju protestna pisma Kijevu jer roba kasni. Najavljuju da će biti prinuđeni da traže nove dobavljače proizvoda i sklapaju nove ugovore s državama koje mogu bez problema da im isporuče naručene proizvode. Ukoliko se, prema poslednjim najavama, prevoznici povuku, smanjiće se pritisak na poljske vlasti i problem će biti rešavan kasnije, kad se formira nova vlada u Varšavi.
Komentari (0)