Gorka hrana ima jako blagotvoran uticaj na organizam: Evo kako da je najlakše uvedete u ishranu

Gorka hrana podstiče rad digestivnog sistema, smanjuje apetit i oslobađa probavne sokove u pankreasu

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto/Printscreen/YouTube Serpica Recepti

Šta je zajedničko radiču, grejpfrutu i ​​prokelju? Sadrže supstance koje detektuju receptori za gorak ukus na našem jeziku. Ovo su zdrave namirnice, pa čak i ako ne volimo gorku hranu, bilo bi dobro da je povremeno ubacimo u ishranu.

Od pet različitih vrsta ukusa, slatkog, slanog, kiselog, gorkog i umami, gorak ukus nesumnjivo nije najomiljeniji. Ako smatrate da je gorčina nešto što biste trebali izbegavati, propuštate ukus i nutritivne prednosti mnogih namirnica.

Gorka hrana može imati oštar, često opor ukus. Neka gorka hrana ima suptilniji ukus, a u mnogim takvim namirnicama nalazimo i elemente slatkoće ili kiselosti.

Nutricionisti veruju da je zajedničko svojstvo gorkih namirnica njihova korist za creva i varenje.

Gorka hrana podstiče rad digestivnog sistema, smanjuje apetit i oslobađa probavne sokove u pankreasu. Zbog toga može biti korisno popiti gorko piće pre jela ili dodati gorku hranu u obrok ili kao predjelo.

Zašto toliko ljudi ne voli gorku hranu?

– To nam je urođeno jer gorak ukus obično signalizira da bi nešto moglo biti otrovno – objasnila je Kristina Eser, predavačica na nemačkom Univerzitetu za prevenciju i zdravstveni menadžment.

Mnoge biljke proizvode gorke supstance upravo da bi se zaštitile od predatora.

Ali možete se naviknuti na gorak ukus. To objašnjava zašto neki ljudi ne uživaju u prvom gutljaju nezaslađene kafe ili zašto mnoga deca mrze prokelj.

Šta čini gorku hranu tako zdravom?

Gorke supstance poboljšavaju varenje, objasnila je Nemačka organizacija za pomoć dijabetičarima. Promovišu proizvodnju želudačne kiseline i žuči, što olakšava varenje masne hrane.

Gorka hrana istovremeno smanjuje osećaj gladi i želju za slatkišima, što je prednost za osobe sa dijabetesom ili prekomernom težinom, ali i za sve ostale.

Eser ističe da gorke supstance imaju antiinflamatorno dejstvo i mogu da smanje rizik od razvoja srčanih oboljenja.

Ako želite da unesete više gorkih materija u svoju ishranu, najbolje je da to radite korak po korak. Prvo možete kombinovati gorke i slatke komponente.

Salata od puterice i radiča pomešana sa bobicama nara i slano-slatkim prelivom su ukusan početak, savetuje Kristina Eser.

Mogu li gorke supstance biti štetne?

U nekim slučajevima da. Savetuje se oprez, na primer, ako tikvice, krastavac ili bundeva imaju gorak ukus, upozorava nemačka organizacija za pomoć dijabetičarima.

Ovo povrće ne bi trebalo da ima gorak ukus, a ako se to desi, to znači da sadrži neželjene, toksične materije. U tom slučaju takvo povrće treba baciti.

Ako jedete grejpfrut ili pijete sok od grejpfruta, imajte na umu da ovo voće može da smanji ili pojača efekat lekova koje uzimate.

Ovo se, na primer, odnosi na lekove za snižavanje holesterola ili lekove za lečenje kardiovaskularnih bolesti.

Da li su suplementi sa gorkim supstancama opcija za vas?

Neki dodaci ishrani su zasnovani na biljnim ekstraktima koji sadrže gorke supstance.

Na primer, možete dobiti kapsule sa ekstraktom artičoke. Nutricionista Astrid Tombek kaže da bi ipak trebalo da se odlučite za sveže povrće umesto za kapi, kapsule ili tablete.

Povrće je jeftinije, ukusnije i bolje zbog ostalih zdravih sastojaka koje sadrži.

Još jedna stvar koju treba imati na umu – dijetetski suplementi mogu dovesti do predoziranja.

Ako umesto suplemenata konzumirate prirodne gorke materije iz povrća, začinskog bilja ili salata, to se neće desiti jer u jednom trenutku gorak ukus postaje previše intenzivan.

Gorkog ukusa imaju brokoli, prokelj, kupus, karfiol, korijander, listovi čaja i maslačka, divlje špargle, crna čokolada, kelj, rukola, raštika, radicč, misancija, jabukovo sirće, zeleni čaj.

Da li je gorka hrana bogata hranljivim materijama?

Gorko zeleno povrće kao što su rukola, kelj i brokoli bogato je vitaminima, mineralima, antioksidansima i korisnim biljnim komponentama kao što su vitamini A, C i E, kao i kalcijumom, kalijumom i magnezijumom.

U poređenju sa spanaćem, maslačak, koji je gorkog ukusa, ima 8 puta više antioksidanata, tri puta više vitamina A, pet puta više vitamina E i duplo više kalcijuma.



Izvor: Jutarnji.hr

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar