Asteroid u budućnosti može da bude razoran: “Benuov udar bi oslobodio potres od 1,2 gigatona za 159 godina”

Dok su Benuove šanse za udar samo 1 prema 2.700, što je više od pet puta veće šanse čoveka da bude pogođen gromom, NASA-in tim ga je ipak kategorisao kao jedan od dva "najopasnija poznata asteroida"

Ilustracija: Pixabay / A Owen

NASA je provela sedam godina pokušavajući da spreči Benu, asteroid viši od Empajer stejt bildinga, nazvan po vatrenom bogu ptica drevnog Egipta, da se kataklizmično sruši na Zemlju, prenosi Daily Mail.

Dok su Benuove šanse za udar samo 1 prema 2.700, što je više od pet puta veće šanse čoveka da bude pogođen gromom, NASA-in tim ga je ipak kategorisao kao jedan od dva “najopasnija poznata asteroida”.

U najgorem scenariju, oko 510 metara širok, gigant na bazi ugljenika bi udario u Zemlju sa 1.200 megatona energije, 24 puta više od snage najveće nuklearne bombe ikada detonirane.

Ako se to dogodi, Benuov udar bi oslobodio potres od 1,2 gigatona 159 godina od ove nedelje, 24. septembra 2182.

Dok Benu nije ni blizu veličine svemirske stene koja je ubila dinosauruse, astronomi veruju da bi asteroid mogao da izazove razaranje kontinenta ako bi postao udar na Zemlju.

Kada je NASA poslala svoju svemirsku letelicu OSIRIS-REk u svemir 8. septembra 2016, deo njene misije je bio da prati Benua dve godine od 2018. do 2020. prikupljajući podatke kako bi bolje izračunao njegovu buduću putanju.

– Poboljšali smo naše znanje o Benuovoj putanji za faktor 20 -rekao je Davide Farnocchia iz NASA-ine Laboratorije za mlazni pogon za časopis Science.

Pod uslovom da čovečanstvo potraje toliko dugo, NASA će sprovesti konačne proračune rizika na Benuovoj orbiti tokom svog sledećeg prolaza oko Zemlje 2135. godine – oko 47 godina pre njegovog potencijalnog udara.

– U 2135, znaćemo sigurno – rekao je Farnokia.

U međuvremenu, Benu, za razliku od svog istoimenog boga stvaranja i ponovnog rađanja, takođe krije nešto o rođenju našeg solarnog sistema.

Ove nedelje, OSIRIS-REk će baciti nosivost od 250 grama iz svoje Benu misije nazad na Zemlju, dok sonda prolazi oko 485 milja iznad površine naše planete ka svojoj sledećoj misiji susreta sa asteroidima.

– Ovo je čist neokaljan materijal koji otkriva rane tajne Sunčevog sistema – rekao je za ABC News astrofizičar Hakeem Oluiesi iz Prinstonske laboratorije za fiziku plazme.

Nakon što je prešao preko 63.000 milja našeg solarnog sistema, a sada juri ka Zemlji vrtoglavom brzinom od 28.000 mph, OSIRIS-REk će pustiti svoju kapsulu uzoraka otprilike u 4:42 ujutro po planinskom vremenu iznad Jute.

Kapsula, veličine mini-frižidera, pripremljena da izdrži temperature trenja dvostruko toplije od rastopljene magme, biće usporena u spuštanju u pustinju Velikog slanog jezera u Juti padobranima.

Istraživači planiraju da povrate uzorke sa unapred planiranog područja veličine 36 k 8,5 milja na Pentagonovom poligonu za testiranje i obuku u Juti jugozapadno od Solt Lejk Sitija.

Sletanje se očekuje nešto pre 9 sati.

Izvor: Daily Mail