10 zlatnih pravila na novom auto-putu: Evo šta je obavezno da znate ako krenete na letovanje u Crnu Goru

Deonica auto puta od Smokovca do Mateševa otvorena je 13. jula prošle godine

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Crna Gora zastava
Foto/Pixabay

Crna Gora je pre skoro godinu dada otvorila prvih 40 kilometara novog auto-puta. S obzirom da je nova letnja sezona “pred vratima”, mnogima koji se odluče baš za letovanje u ovoj državi putovanje će sada biti mnogo lakše i bezbednije. Putaovanjem novim auto putem, zaobilaze se “najcrnje” tačke, kanjon “Morače” i nisu prednosti samo to.

Deonica auto puta od Smokovca do Mateševa otvorena je 13. jula prošle godine, u sred sezone, i već u prvim danima i nedeljama pokazalo da se da je nova brza deonica bio “pun pogodak”.

Ova deonica ima 20 mostova, 16 dvocevnih tunela i četiri petlje. To je do sada najveći i najsloženiji građevinski projekat u putnoj infrastrukturi Crne Gore. Polovinu deonice čine vijadukti i tuneli, a složenost trase potvrđuje i činjenica da će budući vozači iz pravca Podgorice putovanje počinjati na 60 metara nadmorske visine, a nakon određenog vremena biti na 1.100 metara u planinskom delu.

Ono što je najbitnije je da će ova deonica zamenila”najcrnju” saobraćajnu tačku u Crnoj Gori, kanjon Morače. To praktično znači da vozači ka moru i nazad idu mnogo bezbednije.

Maksmilna brzina na auto-putu je 100 km na čas, što znači da vozači mogu da pritisnu papučicu gasa samo do ove granice. Nakon prelaska naplatne rampe, čekaju vas 3 trake.

Ukoliko izaberete pogrešnu traku, ili promašite prvo isključenje za more nema potrebe za panikom, jer postoji i drugo. Auto-put je pokriven kamerama i sve što se dešava na njemu prate nadležne službe koje će regovati u svim kriznim situacijama.

U slučaju bilo kakvog problema, iz komandnog centra aktiviraju se sve nadležne službe policija, vatrogasci, ali i oni koji održavaju i nadziru auto-put.

Crnogorska policija napravila je još ranije plan prema kojem su saobraćajne ekipe i danonoćno u patrolama na auto-putu od Smokovca do Mateševa.

Donešena su i takozvana “zlatna pravila ponašanja” učesnika na auto-putu, na kojem je zabranjena vožnja vozilačija je brzina manja od 50 km/h.

– Na auto-putu, vozač može da se uključi odnosno isključi samo prilaznim putem, namenjenim za uključenje odnosno isključenje sa auto-puta. Vozač prilikom isključenja dužan je da vozilom blagovremeno zauzme položaj na krajnjoj desnoj saobraćajnoj traci i da što pre pređe na saobraćajnu traku za isključenje. Na auto-putu, vozač se mora kretati krajnjom desnom saobraćajnom trakom, osim ako je zauzeta vozilima, koja se kreću manjom brzinom. Saobraćajnom trakom za prinudno zaustavljanje vozila zabranjeno je kretanje vozila, navodi policija.

Vozači teretnjaka, čija je najveća dozvoljena masa veća od 3.500 kg i skupova vozila čija je dužina veća od sedam metara, mogu koristiti samo dve saobraćajne trake uz desnu ivicu kolovoza…

– U slučaju zastoja na auto-putu, na kojem ne postoji saobraćajna traka za prinudno zaustavljanje vozači su dužni da ostave slobodan prostor za prolaz vozila pod pratnjom i vozila sa prvenstvom prolaza, tako što će vozači u desnoj saobraćajnoj traci zauzeti položaj uz desnu ivicu, a vozači u levoj saobraćajnoj traci zauzeti položaj uz levu ivicu saobraćajne trake. Na auto-putu vozač ne sme da zaustavlja i parkira vozilo, osim na mestima koja su za to posebno obeležena. Vozač ne sme vršiti polukružno okretanje niti da se kreće unazad, navodi policija.

Vozač koji je zbog neispravnosti na vozilu ili drugog razloga prinuđen da se na kolovozu dužan je da to uradi u traci za za prinudno zaustavljanje i da preduzme mjere da vozilo što pre ukloni sa kolovoza.

– A ako nema trake za prinudno zaustavljanje, dužan je vozilo obeleži sigurnosnim trouglom na udaljenosti ne manjoj od 50 metara i obavezno upaljenim svim pokazivačima pravca. Ukoliko se vozač nalazi van svog vozila na kolovozu obavezno mora da nosi prsluk sa reflektujućim osobinama. Zabranjeno je vučenje neispravnog vozila, osim ako je razlog za vuču nastao za vreme kretanja na auto-putu. Tada je vuča dozvoljena do prvog isključenja sa auto-puta. Pešak ne sme stupiti ni kretati se po kolovozu auto-puta, navodi UP, a prenose Vijesti.

Nova 22 kilometra auto-puta

Naredna deonica auto-puta Bar-Boljare, od Mateševa do Andrijevice duga je 22 kilometra, a nova informacije je i da će ona, prema novim procenama, koštati oko 500 miliona evra.

Za drugu deonicu, čije se idejno rešenje očekuje u narednim mesecima, u toku su pregovori, objavljeno je nedavno iz Vlade, a za sada se zna da će gradnja imati podršku fondova Evropske unije.

– Ušli smo u pregovore sa Evropskom komisijom (EK) i kao rezultat imamo odobren grant od 40 odsto, 200 miliona evra besplatnih sredstava. Ostao bi bilo kreditno zaduženje i to sa kamatnom stopom od jedan odsto, kazao je ranije ove godine državni sekretar u Ministarstvu kapitalnih investicija, Admir Šahmanović.

Prošle godine pušteno je 40 kilometara autoputa kroz Crnu Goru i nova brza deonica nesumnjivo je i olakšala putovanje i ubrzala.

– Studija bi trebalo da pokaže koja će deonica biti rađena sledeća, kazao je Šahmanović na konferenciji Pojas i put – saradnja Kine i zemalja Centralne i istočne Evrope, modernizacija u kineskom stilu i nova prilika sveta, nagoveštavajući tako da su i ostale deonice “u igri” za sledeću.

Inače, auto-put Bar-Boljare po projektu biće 167,4 kilometra dug a gradnja je isparcelisana na više deonica. Osim prioritetne i one od Mateševa do Andrijevice, ostaju pravci Andrijevica–Boljare i Podgorica – Đurmani, uz obilaznicu Smokovac–Tološi–Farmaci.

Plan je da se auto-put kod Boljara spoji sa srpskim auto-putem, koji će voditi do Beograda i ostatka tog dela regiona i Evrope.



Izvor: Objektiv.rs

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar