Otkriće nuklearne fisije 1939. i izgradnja prvog atomskog reaktora (Chicago Pile-1) inspirisali su naučnike, inženjere i Sci-Fi autore da razvijaju različite “projekte” za upotrebu nove tehnologije.
Tokom 40-ih i 50-ih, pisac i biohemičar Isak Asimov napisao je čuveni serijal “Zadužbina” (Foundation), gde nuklearna energija pokreće razvoj čovečanstva.
Posle Drugog svetskog rata, stručnjaci su pokušali da slične ideje prenesu u realnost, stvarajući nuklearne brodove, podmornice, avione i – automobile. Danas predstavljamo najpoznatije primerke.
Ford Nucleon
Američki proizvođač predstavio je 1958. koncept Ford Nucleon, koji je imao atomski pogon, uparen sa parnom mašinom.
U to vreme, bilo je nemoguće smestiti reaktor u gepek četvorotočkaša, pa je odlučeno da projekat sačeka neka modernija vremena.
Dizajneri su osmislili posebnu kapsulu, koja je štitila vozača i putnike od radijacije. U teoriji, Nucleon je mogao da pređe 8.000 kilometara s jednim punjenjem, posle čega bi jednostavno zamenio stari reaktor s novim.
Ford Nucleon concept car #Ford #cars #design pic.twitter.com/zESNOgOpEn
— Michael Leek (@MichaelLeek1) August 31, 2014
Arbel Symetric i Simca Fulgur
Francuska kompanija Compagnie Normande d’Etudes pour l’Application de Procédés Mécaniques poznata je po modelu Arbel (hibridni automobil), predstavljenom početkom 50-ih.
Nije prošlo puno, a svet je upoznao i Arbel Symetric na Sajmu automobila u Ženevi 1958. Vozilo je trebalo da pokreće nuklearni generator “Genestatom”.
Država, međutim, nije podržala ovaj projekat.
ARBEL / SYMETRIC https://t.co/UDSVT4xFkS pic.twitter.com/TBw7SMOpMr
— Agence Toma & Jack (@AgenceTJ) January 9, 2018
Godinu dana kasnije, druga francuska kompanija Simca, koju je 1934. osnovao Ford, predstavlja koncept Simca Fulgur.
Pored nuklearnog pogona, vozilo bi imalo glasovne komande i radarske sisteme za navođenje, što možemo smatrati počecima autonomnih vozila kakva danas poznajemo.
1958 Simca Fulgur by Robert Opron. Designed to ‘plane along’ on only its rear wheels at 90mph. #RIPRobertOpron pic.twitter.com/WtiTIuXD98
— C.H.R.i.S. (@CitroenCX) April 4, 2021
Packard Astral i Ford Seattle-ite
Studebaker-Packard korporacija imala je svoje rešenje, predstavljeno 1958, koje slovi za najradikalnije.
Njihov automobil imao je jedan točak i “mogućnost” da lebdi nad vodom.
Očigledno, mašta dizajnera nije poznavala granice, jer je planirano da Studebaker Packard Astral poseduje i “energetski štit” protiv štetnog zračenja.
Studebaker-Packard Astralhttps://t.co/RDMmXoovVX
— tim wieand (@Helios8130) January 3, 2021
Četiri godine kasnije, industrijski dizajner Aleks Tremulis prikazao je svog ljubimca – nuklearni automobil Ford Seattle-ite XXI.
Koncept je pripremljen za Svetsku izložbu u Sijetlu, imao je šest točkova i brojne tehnološke inovacije koje su vremenom postale stvarnost.
Navedimo samo kompjutersku navigaciju, mape, pogon 4×4 i auto-računar.
#Retrofuture Ford Seattle-Ite XXI #ConceptCar (1962) pic.twitter.com/pWcjmDyMDz
— Over Jupiter (@overjupiter) February 9, 2018
Volga Atom
Dok se Zapad nadmetao u kreativnosti, inženjeri s druge strane “Gvozdene zavese” pažljivo su analizirali situaciju i pravili svoje planove.
Legenda kaže da je predstavnik sovjetske ambasade u Vašingtonu video Ford Nucleon 1958. i bio oduševljen tehnološkim dostignućem.
Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs
Vest je stigla do vođe SSSR Nikite Hruščova koji je naredio razvijanje nuklearnog automobila. Naravno, projekat je bio TOP SECRET.
Tokom 1965, inženjeri su predstavili prototip Volga Atom, zasnovan na modelu GAZ-21 Volga, čiji je proizvođač kompanija Gorky Automobile.
“Volga-Atom” nükleer araba…
ellinci yıldönümü şerefine!.. pic.twitter.com/osEXDmuszv— mustafa arslan (@nabukednazar) April 2, 2015
Navodno, četvorotočkaš je koristio obogaćeni Uranijum 235 i uspešno je testiran u gradu Severomorsku. U nedostatku bilo kakvih dokaza i dokumentacije, sve ostaje u domenu spekulacija.
Bez obzira, SSSR je sredinom 50-ih smestio nuklearni reaktor na točkove! Reč je o transporteru TES-3, tačnije mobilnoj trafo-stanici.
Ogromno vozilo bilo je teško 310 tona, a prenosilo je 16 kilograma uranijuma. Projekat je ugašen 1961. godine.
BONUS VIDEO:
Komentari (0)