OBJEKTIV ISTRAŽUJE

HEROJ iz bivše JUGE: Napravljen je u SFRJ, a sve SVETSKE sile su rekle da je najbolji koji postoji

Sudbina jednog oklopnog vozila, tenka tipa T-84, može se iskoristiti kao paradigma za sudbinu nekadašnje zajedničke države

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto: shutterstock_339083834

Napravljen kao ponos i dika velike i moćne države 1985. godine, jedan tenk je bio u službi tadašnje JNA.

Nakon samo četiri godine provedene u državi koja ga je proizvela, heroj ove priče, posle potpisivanja međudržavnog ugovora između Jugoslavije i Kuvajta, kreće put Srednjeg istoka. Već naredne godine bio je na bojnom polju u Kuvajtu, u Zalivskom ratu, kada su iračke trupe zauzele susedni Kuvajt.

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs

U jednom momentu, tenkovska brigada u kojoj je bio i naš junak tokom noći je prešla preko područja s minama, kako bi zaštitili pešadiju. Američkom intervencijom poznatijom kao “Pustinjska oluja”, ovaj tenk dobija ocene od oficira i vojnika najveće vojne sile sveta da je najbolje oklopno vozilo koje postoji.

U SLUŽBI MODE

Posle rata, Kuvajt obnavlja svoje vojne resurse i naš heroj se nalazi na spisku za prodaju. Na njegovo iznenađenje, njega ne kupuje nijedna svetska armija, već firma koja se bavi obezbeđenjem, i on kreće put Kine. Gotovo celu deceniju bio je u službi kompanije “Iv Sen Loran”, koja u Kini ima svoju fabriku. Bio je na braniku mode, i za to vreme ispaljena je samo jedna granata, doduše kao znak upozorenja, jer se šefu smene obezbeđenja u jednom trenutku učinilo da je došlo do krađe u pomenutoj fabrici.

OBUKA VOZAČA

Kad je završio karijeru u Kini, tenk, preko oglasa, kupuje izvesni tajkun s Filipina, iz grada Pasiga. Kupuje ovo oklopno vozilo ni manje ni više nego za svog sina, kako bi što bolje naučio da vozi, jer je sedam vozila pre toga već slupao.

Njegova logika je bila – ako nauči da vozi tenk, sigurno će naučiti da vozi i automobil.

Kako navodi izvor Objektiva, na karoseriji tenka i dan-danas se može videti farba olupanih automobila od suludih vožnji sina filipinskog tajkuna.

Ako je bar neka korist, sigurno je da je ovaj mladić naučio dobro da vozi.

Posle obuke u vožnji, tenk dobija novi zadatak, ovog puta u Bangladešu, gde ga kupuje lokalni trgovac iz grada Čitatonga.

VRSTA OBEZBEĐENJA

Njegova ideja je bila da tenk ide kao pratnja u konvoju koji nosi robu, a bio bi neka vrsta obezbeđenja.

Nakon nekoliko godina, cev je od nekorišćenja korodirala i trgovac odlučuje da se reši vozila, prodavši ga jednom otpadu.

Odatle odlazi u delovima – prvo su otišle gusenice, pa kupola, a ostatak oklopa je ostao da trune na stovarištu.

Ponos i dika jedne vojske i države tako neslavno završava karijeru, podelivši sudbinu zemlje u kojoj je proizveden. Nastala u buri političkih i vojnih trzavica posle Prvog svetskog rata, nestala u vihoru građanskog rata od ljudi koji su je zajedno podizali i pravili.

“Ne verujem u sudbinu koja će pasti na nas bez obzira na to šta radili, ali verujem u sudbinu koja će pasti na nas ako ne uradimo ništa”, Ronald Regan.

Autor: Filip Radojčić

OSTALE ZANIMLJIVE PRIČE MOŽETE PROČITATI U ŠTAMPANOM IZDANJU OBJEKTIVA KOJE IZLAZI SUTRA, 6. JANUARA

Foto: Objektiv.rs


Izvor: Objektiv.rs

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar