Polovne ili nove gume? Kako god odlučite, važno je samo jedno

Ako još niste zamenili zimske pneumatike, krajnje je vreme da to učinite

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto: Pixabay

Zbog zdravstvene krize i vanrednog stanja mnogi još nisu zamenili zimske gume na svojim četvorotočkašima i stavili letnje. S obzirom na to da su temperature već izvesno vreme previsoke za zimske pneumatike, krajnje je vreme da to učine.

Ono o čemu ćemo danas pričati jeste večita dilema o kupovini polovnih guma, za koje će se verovatno mnogi i odlučiti u periodu zamene.

Dok jedni kažu da ne treba koristiti rabljene pneumatike, jer ne znate u kakvom su stanju i koliko su prešli kilometara, drugi tvrde da su potpuno bezbedni i da s obzirom na naš standard i kvalitet puteva predstavljaju logičan izbor.

Ovaj fenomen detaljno je istražio sajt Polovni automobili, a zaključak donesite sami.

Bezbednost pre svega

Osnovni problem je u tome što polovne gume mogu da imaju skrivene mane, koje ne mogu da se uoče golim okom, pa čak ni prilikom montaže i balansiranja.

Postoji mogućnost da im je oštećena unutrašnja noseća struktura, odnosno karkasa (više slojeva “platna” od vlakana od metala i drugih materijala). Na primer, do oštećenja može da dođe zbog udarca ili prebrzog penjanja na ivičnjak. Ne možemo da vidimo mikropukotine i druga veoma sitna oštećenja.

Takođe, vremenom se i samom materijalu od kojeg je pneumatik izrađen menjaju karakteristike usled raznih uticaja, pa lošije “drži” asfalt prilikom kočenja ili skretanja. Savremene gume, bar one kvalitetnijih marki, izrađene su od smese koja je prilično otporna na “starenje”, ali ono je ipak prisutno. Pri tom, simptomi starenja gume obično nisu uočljivi.

Pixabay

Koliko su kilometara prešle? Dubina šare nije pokazatelj pređene kilometraže. Gazeći sloj gume troši se različitom brzinom u zavisnosti od stila i uslova vožnje, težine vozila, snage motora, vremenskih uslova, kvaliteta asfalta…

Nije preporučljivo procenjivati kilometražu ni na osnovu starosti gume. Znamo da se na Zapadu vozi malo više nego kod nas.

Dakle, kod kupovine polovne gume možete da prođete dobro, a možete i opasno da se prevarite. Isto kao kod kupovine drugih polovnih stvari, jedino što u ovom slučaju reč opasno treba bukvalno shvatiti.

Garancija

Na nove gume imate garanciju od dve ili tri godine, ali u praksi prihvatanje reklamacije može da bude vrlo problematično. Postoje razni uslovi i ograničenja, pa se dobro informišite prilikom kupovine kako ne bi uzalud trošili vreme i novac ako se npr. posle godinu dana pojavi klobuk (“jaje”) na boku gume.

I prodavci polovnih guma daju nezvaničnu garanciju. Na primer, ukoliko u roku od 10 dana primetite da postoji neki problem, možete da dobijete druge gume ili da uzmete novac nazad. Naravno da ne funkcioniše sve isto kod svakog prodavca, ali princip je sličan.

Međutim, ne smemo zaboraviti da imamo troškove montaže i balansiranja, kao i to da neki problem može da se iskaže tek na višim brzinama, npr. na auto-putu.

Kod nekih prodavaca uz kupovinu polovne gume dobijete i besplatnu montažu i balansiranje, tako da ste oslobođeni tog troška. Negativna strana je to što ste istovremeno uskraćeni za mogućnost provere gume od strane vulkanizera koji nije povezan s prodavcem.

Sa “treće” strane, ako bude bilo kakvih problema, prodavac neće moći da svaljuje krivicu na vulkanizera, odnosno lošu montažu ili balansiranje.

Kod kupovine od fizičkih lica opet sve zavisi od slučaja do slučaja – možda ukoliko iskrsne neki problem prodavac bude korektan i vrati vam novac, a možda praktično budete žrtva prevare.

Pixabay

Različita cena

Zavisi od koga kupujete, koju dimenziju, koliko komada i u kakvom su stanju. Polovne gume mogu da koštaju 10, 15, 20, 25, 40 ili 50 evra.

Dakle, teško je generalizovati bilo šta. Naročito je teško napraviti fer i prosečnom vozaču korisno poređenje sa cenama novih. Osnovni problem je u tome što mnogi kod novih guma u obzir uzimaju isključivo cene brendova visoke klase, kao što su Michelin, Goodyear i Pirelli.

Kada njihove cene (npr. 150 evra) uporedimo sa cenom istih takvih polovnih (npr. 25 evra), vozač koji nije baš pri novcu lako će doneti odluku.

Rabljene više klase ili nove niže klase?

U mnogim slučajevima vozači se odlučuju za polovne gume jer više veruju rabljenim Michelin ili Pirelli gumama nego npr. novom Tigru. Naročito još ako je cena polovnih 25 evra, a Tigar više puta skuplji.

Tu dolazimo do diskusije bez kraja i početka – koliko su u stvari kvalitetne gume niže klase, odnosno iz tzv. budžet klase?

Kada čitate iskustva po forumima, sve uzimajte s velikom dozom rezerve. Ljudi imaju različite kriterijume kada procenjuju kvalitet guma. Dobar izvor informacija su testovi specijalizovanih časopisa ili organizacija (npr. ADAC), ali nažalost u tim testovima su retko zastupljeni brendovi koji domaće vozače najviše interesuju.

Foto/Pixabay

Ne vozim trke, šta će mi nove gume?

Možda zvanično i ne vozite trke, ali svakodnevne situacije u saobraćaju često podsećaju na one s trkačke staze. Kod nas gotovo niko ne drži bezbednu distancu od vozila ispred, iznenada se koči i skreće bez davanja migavca, uleće se u makazice, ubacuju se ispred vas u najrizičnijim situacijama (npr. usporavate na semaforu)…

Stoga je dobro kočenje od presudne važnosti, a ono ne zavisi samo od toga kakve pločice i diskove imate, već u velikoj meri i od toga kakve gume imate.

Ponavljamo ono što ste verovatno čuli i pročitali milion puta – gume su jedini kontakt vašeg automobila sa asfaltom!

Pažljivo donesite odluku

Preciznu računicu o isplativosti je nemoguće napraviti, ali stavite na papir sve informacije i argumente “za” i “protiv”, pa donesite konačnu odluku.

Savetujemo da bezbednost bude prioritet. Istina je da se mnogi vozači nalaze u teškoj finansijskoj situaciji. Nažalost, ako zbog loših guma izazovu udes, sva ušteda pada u vodu i situacija može drastično da se pogorša.

S jedne strane imamo vrlo primamljivu nisku cenu, a sa druge činjenicu da je neko sa tom gumom već prešao više desetina hiljada kilometara.

Pratite nas i putem iOS i  android aplikacije – Objektiv.rs



Izvor: Objektiv.rs

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar