Najavljene carine od 25 odsto na uvoz automobila u SAD mogle bi da uzdrmaju jednu od najvažnijih evropskih industrija i izazovu štetu koja se meri u milijardama.
Trampova administracija najavila je uvođenje 25-postotnih carina na uvoz automobila u Sjedinjene Američke Države, a najteže bi mogli da stradaju upravo nemački proizvođači. Prema analizi renomirane kuće Bernštajn, tri najveća nemačka proizvođača – Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz – zajedno bi mogli da izgube oko 11 milijardi evra zbog novih mera.
Pritom bi profitne marže mogle značajno da padnu – kod BMW-a za dva postotna boda, a kod Mercedesa za čak 2,2 boda, navode analitičari, prenosi tportal.
SAD kao ključno izvozno tržište
Nemačka je najveći izvoznik automobila iz EU u SAD, a brojke jasno pokazuju kolika je važnost tog tržišta. Prema podacima Savezne statističke kancelarije, u 2024. godini SAD su učestvovale s čak 13,1 posto u ukupnom nemačkom izvozu automobila, u finansijskom iznosu od 34 milijarde dolara.
Prošle godine su Volkswagen, Audi i Porsche na američkom tržištu prodali 655.000 vozila, BMW 398.000, a Mercedes 325.000. Međutim, udeo proizvodnje na američkom tlu i dalje je ograničen – kod VW/Audi/Porsche iznosi 20 posto, kod BMW-a 48 posto, a kod Mercedesa 35 posto, pišu nemački mediji.
Porsche najugroženiji, USMCA pravila problem za druge
Posebno se ističe slučaj Poršea, koji nema proizvodne kapacitete u SAD i u potpunosti zavisi od uvoza. S druge strane, Volkswagen i Mercedes, prema analitičarima, nisu u potpunosti usklađeni s pravilima USMCA sporazuma (SAD-Meksiko-Kanada), što znači da bi i oni mogli da budu posebno pogođeni carinskim udarom.
U okviru USMCA sporazuma, američka administracija dopušta izuzeća od carina za delove i komponente proizvedene unutar dogovorenih zemalja, ali to ne vredi za sve modele i proizvođače.
Hiljade radnih mesta u opasnosti
Prema proceni konsultantske kuće Kirni, carine koje je najavio Tramp mogle bi evropsku automobilsku industriju stajati do 30.000 radnih mesta. Situacija je dodatno zabrinjavajuća s obzirom na to da je u 2023. u nemačkoj auto-industriji već izgubljeno oko 19.000 radnih mesta, pokazuju podaci EY-a.
Stručnjak EY-a, Konstantin Gal, upozorava da se industrija nalazi u velikoj strukturnoj krizi, te da bi ovo mogao da bude samo početak “bolnog, ali neizbežnog procesa smanjenja”.
Proizvodnja u SAD? Teško i sporo
Nemački proizvođači već imaju pogone u SAD – Volkswagen u Tenesiju, BMW u Južnoj Karolini, a Mercedes u Alabami – ali su ti kapaciteti još uvek premali. Premeštanje ili povećanje proizvodnje izuzetno je kompleksan proces koji zahteva vreme i ulaganja, a dodatno ga otežavaju slabosti drugih ključnih tržišta poput Kine kao i izazovi tranzicije na električna vozila.
Nakon što su carine najavljene, Nemačko udruženje automobilske industrije (VDA) odmah je pozvalo na hitne pregovore između Evropske unije i SAD. Predsednica udruženja Hildegard Miler upozorila je da bi “posledice mogle da ugroze rast i blagostanje s obe strane Atlantika”.
Komentari (0)