Venecija je jedan od najpoznatijih italijanskih, pa i evropskih gradova, koji je oduvek privlačio brojne turiste. Među mnogim simbolima Venecije, gondole zauzimaju posebno mesto. Ali da li ste znali da su skoro sve gondole u ovom magičnom gradu crne? Jedini izuzetak su svečane. U nastavku otkrivamo priču iza ove intrigantne tradicije…
Kako su bogati Mlečani bojili gondole u crno?
Gondole u Veneciji danas su pretežno crne, a ova za njih karakteristična boja nije nimalo slučajna. Naime, istorija ove tradicije seže u drugu polovinu 16. veka, kada su venecijanski plemići pokušavali da nadmaše jedni druge svojim raskošno ukrašenim i šarenim gondolama, pokazujući tako svoje bogatstvo i status u društvu. Ova praksa je postala toliko rasprostranjena da je 1562. godine Mletačka Republika odlučila da stane na kraj prekomernom egzibicionizmu u gradu na vodi.
Prema istorijskim zapisima, venecijanski Senat je te godine doneo odluku kojom je propisano da sve gondole u gradu moraju biti ofarbane u crno. Odluka je motivisana potrebom da se u pomorskom saobraćaju uvede red i smanje finansijski izdaci imućnih porodica koje su uložile ogromna sredstva u farbanje i ukrašavanje svojih plovila. Oni koji su prekršili ovaj propis suočili su se sa velikim novčanim kaznama, a inspektori su striktno pratili sprovođenje zakona.
Crna boja ima i svoju praktičnu stranu. U to vreme katran je bio najčešće korišćeni materijal za oblaganje drvenih posuda, jer je obezbeđivao dugovečnost i zaštitu od vode i vlage. Ova praksa je postala norma, a tokom vekova se razvila u nezaobilazni vizuelni simbol Venecije. Istoričari navode da su crne gondole takođe simbolizovale eleganciju i ozbiljnost, što se savršeno uklapa u imidž Venecije kao moćne pomorske sile.

Vremenom je gondola postala mnogo više od običnog prevoznog sredstva. S obzirom da su u Veneciji ulice zapravo kanali, gondole su vekovima bile glavni vid prevoza. Njihov dizajn je takođe prilagođen potrebama savremenog društva i turizma, sa karakterističnim asimetričnim oblikom koji omogućava lakšu navigaciju kroz uske kanale.
Danas se svih 400 gondola u gradu koristi u turističke svrhe, ali su nekada imućni Mlečani koristili gondole kao prevozno sredstvo, kao što su u drugim gradovima koristili kočije i konje. Nekada je u gradu bilo oko deset hiljada gondola koje su prevozile ljude i robu, a danas se u tu svrhu koriste savremeni motorni čamci.
Samo tri do četiri osobe dobiju vozačku dozvolu svake godine, a posao se često prenosi sa oca na sina. Kurs za dobijanje licence obuhvata 400 časova obuke i edukacije, a polaže se ispit iz poznavanja istorije i kulture Venecije.
Prema nekim izvorima, samo jedna žena je imala licencu za vozača gondole u svojoj hiljadugodišnjoj istoriji. To je bilo 2010. godine i izgleda da nije pokrenuo trend ulaska žena u ovu profesiju, piše Putni kofer.

Komentari (0)