Automobilska industrija je u 2022. beležila bolje rezultate u odnosu na one tokom pandemije korona virusa, uprkos izbijanju rata u Ukrajini.
Ipak, još nije dostignut pretpandemijski nivo, a da li će se to desiti u 2023. ostaje neizvesno, pošto su analitičari i poznavaoci ovog sektora prilično rezervisani.
Pesimizam na početku
Godina je počela veoma pesimistično, jer su s prvim sukobima u Ukrajini povlačenje sa ruskog tržišta najavili BMW, Ford, Volkswagen, Toyota i drugi giganti.
Na ovom tržištu prodaja putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila opala je u novembru za 61,6 odsto u odnosu na prošlu godinu, pokazali su podaci Asocijacije evropskih preduzeća (AEB).
Pomenuti Volkswagen i Toyota registrovali su pad prodaje za čak 99 odsto, dok su Volvo i Porsche prodali za 98 procenata vozila manje u periodu od godinu dana.
Prodaja Lexusa opala je za 100 odsto, ali je zato zabeležen rast prodaje Lade.
Bolji rezultati
Evropsko tržište je nakon teške prve polovine 2022. ušlo u period kada su rezultati počeli da se popravljaju.
U septembru je zabeležen drugi mesec rasta zaredom, jer je došlo do ublažavanja problema u nabavnim lancima.
Proizvođači u EU, zoni slobodne trgovine i Velikoj Britaniji zajedno su prošlog meseca isporučili 1,05 miliona vozila, što je 7,9 odsto više u odnosu na isti period 2021, saopštila je Evropska asocijacija proizvođača automobila.
Ovo povećanje se nadovezuje na rast zabeležen u avgustu, kada je industrija osetila prve dobitke u više od godinu dana.
Oporavak tržišta
Kinezi su, izgleda, iz cele priče izvukli najbolje rezultate, mada je i kod njih ekonomija bila dosta usporena zbog kovida i mera koje su sprovodile tamošnje vlasti.
Predviđanja su da će prodaja novih električnih automobila u Kini verovatno porasti za tri procenta i dostići 27,6 miliona u 2023, saopštio je najviši organ auto-industrije u zemlji, očekujući da će ekonomski oporavak nadoknaditi posledice koje je nanela pandemija.
Južnokorejsko tržište, kao jedno od najvećih, oporavlja se, te je tako Hyundai, najveći proizvođač automobila, u novembru saopštio da je njegova prodaja porasla za 12 odsto u odnosu na godinu dana ranije uprkos produženom nedostatku čipova.
Kada su u pitanju SAD, prodaja se nije poboljšala u odnosu na 2021, sve do avgusta. Od tada se beleže bolji rezultati u 2022, te je tako u avgustu prodato 4,3 procenta više automobila, dok je u novembru zabeležen rast od 11,3 odsto u odnosu na godinu dana ranije.
Veća ulaganja u EV
Protekla godina je pokazala da električna vozila dobijaju sve veću pažnju, posebno nakon odluke Evropske komisije da se od 2035. zabranjuje upotreba i proizvodnja četvorotočkaša na fosilna goriva.
Ova odluka će primorati vozače i industriju da se preorijentišu na električna vozila, koja su u ovom trenutku skuplja od klasičnih – duplo, pa i više.
Međutim, sa većom proizvodnjom i boljim performansama baterija, cena EV trebalo bi da bude povoljnija narednih godina.
Tokom 2022, porasla je cena litijum-jonskih baterija za sedam odsto, zbog većih troškova sirovina.
Prošla godina biće zapamćena i po tome što su države/kompanije, zbog svega što smo naveli, počele da razmišljaju o saobraćajnoj infrastrukturi, i isporuci dovoljnog broja javnih punjača.
BONUS VIDEO:
Komentari (0)