Potrošači kažu da je dara prevršila meru, jer mnogi trgovci, osim štancovanja viših cena, gledaju da na svaki mogući način zakinu potrošače. Objektiv istražuje koji su najdrastičniji primeri varanja trgovaca na koje bi trebalo da obratite pažnju. Prema našoj analizi, najbezobraznije je ponašanje trgovaca u vreme takozvanih penzionerskih dana.
Za vreme tih dana, koji su dva puta mesečno, u vreme kada najstariji primaju penzije, nude se razne akcije koje praktično ne postoje. Penzioneri ne mogu da dobiju popust od 10 odsto na meso, suhomesnate proizvode i sireve. Neki nude kupone s jeftinijom robom a baš tada snize cene tih proizvoda iz kataloga, tako da opet ne može da se iskoristi popust.
Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs
Sve je više proizvoda manje gramaže sa istom cenom.
Tako na primer, pakovanje sa tri viršle košta isto kao i sa četiri, oko 120 dinara, a na sniženju je samo deset dinara jeftinije. Začin za kuvanje sada može da se nađe u količini od 350 grama umesto 400, a cena je, ista kao i za veće pakovanje.
ZAKIDAJU KUPCIMA
Petar Bogosavljević, predsednik Udruženja potrošača Beograd, za Objektiv navodi da su cene, pre svega hrane, povećane svuda u svetu, ali da je manipulacija naših trgovaca prevazišla sve mere.
– Vrlo često se zakida na količini, manipuliše se s cenovnicima. Roba se stavlja na mesta koja su označena da su na akciji, a zapravo nisu, pa kad se dođe na kasu, odnosno sve plati i pogleda račun, potrošač shvati da je prevaren. To nikako ne bi smelo da se događa, a građani mogu da podnesu žalbu inspekciji. Šta će ona i kada učiniti, to ne znamo – kaže Bogosavljević.
On ističe da veliki trgovinski lanci moraju da se drže dobrih poslovnih običaja.
– Kod nas kupac nije na prvom mestu. Njemu se ne ugađa, nego naprotiv, zloupotrebljavaju se sva njegova osnovna prava – ističe Bogosavljević.
MULJAJU I NA HLEBU
Tako se više ne preza ni od manipulacije s hlebom kao osnovnom životnom namirnicom. Pojedine trgovine imaju svoje pekare i prave hleb i ostale pekarske proizvode. Baget, na primer, u jednom velikom trgovinskom lancu sada košta 99,99 dinara, ali više nije umešen od belog brašna, nego od polubelog. I cena sveže ribe, pre svega šarana, koji se najviše i prodaje, vrlo često nije istaknuta, nego je jednog dana jedna, a drugog dana druga.
Trgovci nas VARAJU na kasi: Ako koriste ovaj TRIK, tražite novac nazad
Naravno, nije samo ovaj proizvod bez jasno istaknute cene, već i razna druga roba. Vrlo često ono što je na akciji nema ispred cenu, kako bi se što manje takve robe prodalo. Naravno, sve što je na akciji iznosi se u minimalnim količinama. Samo jednom u toku dana, pa ako se proda, i do sutradan se ne iznosi. Takođe, mnoge najavljene akcije nikada se i ne sprovedu, jer te robe nema na stanju.
– Za slavu hteli smo da kupimo pečenicu koja se reklamira u jednoj velikoj trgovini po 49,99 dinara, ali nje nije bilo sve dok nije prošao i Đurđic. I ostala suhomesnata roba sa akcijskim cenama nije bila u ponudi dok ove dve slave nisu prošle. Mislim da to nije u redu i da smo mi potrošači zakinuti, ali kome da se žalimo – kaže čitateljka Objektiva Gorica Petrović iz Beograda.
ZAKON U KORIST TRGOVACA
Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije naglašava da nema tržišnog nadzora, kao i da ne postoji kolektivna tužba.
– Ukidanjem mandatne kazne, koja se naplaćuje na licu mesta kada trgovac učini bilo koji prekršaj, trgovcima je omogućeno da rade šta hoće. Pre deset godina vlasnici velikih trgovinskih lanaca su izlobirali zakon koji njima ide u korist. Kada se ne zaračuna propust koji je vidljiv i koji pokazuje da nema šta da se dokazuje, prestup je jasan. Nažalost, toga više nema. Kupac mora da prijavi prekršaj tržišnoj inspekciji, pa dok ona utvrdi šta je bilo, a malo je inspektora da to dokaže, do suda se čeka godinama.
JORGOVANKI SKUPA KAFA
I Jorgovanka Tabaković, guvernerka NBS, zapanjena je poskupljenjem kafe. Ona kaže da pojedini trgovinski lanci koriste privremeni rast inflacije i neopravdano i veštački podižu cene, i poručila im da moraju da budu svesni da to može da im se vrati kao bumerang. Guvernerka je istakla da je 31. oktobra kupila kafu “strong” od 200 grama za 239 dinara i pokazala taj račun, navodeći da je posle samo dve nedelje ta ista kafa koštala 369 dinara.
– Toliko poskupljenje je nedopustivo – naglasila je Tabakovićeva. Kako je navela, analizirala je cene tog proizvoda u trgovinskim lancima sa njihovih sajtova i utvrdila da se kreću od 234 do čak 374 dinara.
Piše: Slavica Moravčević
BONUS VIDEO:
OVU I DRUGE AKTUELNE PRIČE MOŽETE DA PROČITATE U ŠTAMPANOM IZDANJU ZA 18. NOVEMBAR
У једном нашем великом трговачком ламцу практично никад нема оногмшто је на реклами на вратима истакнуто са сниженом ценом. Ујутро ставе два- три таква производа, тек да могу да кажу, и више их нема. Ко уђе да купи, не купи то, али купи друхо по високим ценама. У велком немачком ланцу поткрадају купце свакодневно и стално тако што робу на полици са сниженом ценом каса куца по пуној. Џаба пријаве, настављају по старом.
Proizvođač ne pakuje po svojim standardima već po zahtevu kupca (trgovca).
Baš takoi.