Godina za nama je, što pokazuju i zvanične brojke, definitivno nova rekordna godina za srpski turizam jer smo, zahvaljujući kontinuiranom i veoma posvećenom radu na promociji Srbije kao atraktivne turističke destinacije, uspeli da premašimo sve dosadašnje rezultate. Imamo dvocifreni procenat rasta broja inostranih turista, veći broj ostvarenih noćenja u našoj zemlji, ali i za čak 11 odsto veći devizni priliv od turizma tokom prvih 10 meseci 2024. u odnosu na isti period prošle godine.
Prema najnovijim podacima Narodne banke Srbije, devizni priliv je, zaključno s oktobrom, iznosio 2,3 milijarde evra, kaže y razgovoru za „Politiku” Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije, dodajući da su svi ovi rezultati podjednako značajni, jer ukazuju na to da je ono što se radi veoma dobro.
Kako ocenjujete godinu za nama i šta izdvajate kao najvažniji rezultat u sektoru turizma?
Ovo nam je samo podstrek da nastavimo predano da radimo, u smeru kojim već idemo i verujem da će to biti prepoznato od budućih turista koji će se odlučiti da posete baš našu zemlju. Na osnovu svega ovoga, a podsetiću da su naši rezultati zavredeli pažnju i svetske i evropske turističke komisije koje su veliki uspeh Srbije i naš najbrži rast u sektoru turizma zabeležile u svojim izveštajima, uverena sam da će i sledeća godina biti za ponos.
Jesu li ti rezultati očekivani i šta se to dobro radilo da bismo stigli do te pozicije?
Naravno da se to nije dogodilo tek tako, već da iza tog velikog uspeha stoji ozbiljan i neprekidni rad nas iz turističkog sektora. Turistička organizacija Srbije imala je i tokom ove, odlazeće godine, brojne aktivnosti, kako na domaćem, tako i na inostranom tržištu. One su bile veoma intenzivne, a rezultati pokazuju da smo time uspeli široj publici da predstavimo raznolikosti i bogatstvo turističke ponude naše zemlje, kako u regionu, tako i na udaljenim destinacijama. Naše kampanje su celogodišnje, jer Srbija jeste celogodišnja destinacija, idealna za više kraćih odmora tokom cele godine, sa posebnim akcentom na letnju i zimsku turističku sezonu. Kampanje sprovodimo kroz sve vidove komunikacije – od onih tradicionalnih, na televiziji i radiju, do digitalnih, kroz različite vidove onlajn komunikacije na društvenim mrežama, portala, „Jutjuba” i slično. Takođe, organizovali smo i brojne studijske posete za predstavnike turističke privrede iz inostranstva – turoperatere, vodiče, novinare, influensere, učestvovali na brojnim, veoma značajnim sajmovima u zemlji i inostranstvu. Sve to zajedno dovelo je do ovako sjajnih rezultata.
Odakle smo ove godine imali najviše turista, da li je bilo nekih iznenađenja i šta možemo očekivati u 2025. godini?
– Najveći broj noćenja u pomenutom periodu, januar–oktobar 2024. godine, ostvarili su turisti iz Rusije, slede inostrani gosti iz Turske, zatim Kine, Bosne i Hercegovine, Nemačke, a u „top 10” su i turisti iz Rumunije, Severne Makedonije, Crne Gore, Hrvatske i Bugarske. Pozitivno je iznenađenje što je broj inostranih turista porastao, za čak oko 11 odsto, a takav trend možemo očekivati i u 2025. godini.
Otvorene su nove avionske linije, što je preduslov dobrih turističkih veza, da li su one prema Kini najvažnije i zašto?
Važne su nam sve direktne linije, ne samo prema Kini već i prema drugim zemljama. Naravno da je to jedan od preduslova za razvoj turizma i veliku zahvalnost dugujemo i našim partnerima iz nacionalne avio-kompanije „Er Srbija” koja odlično radi svoj posao. Osim između Srbije i Kine, kada je reč o dalekim destinacijama, imamo direktne linije i za SAD, što je takođe od izuzetnog značaja. Da ne govorim o odličnoj povezanosti sa brojnim evropskim metropolama.
Šta je trenutno naš najvažniji turistički potencijal, a šta je to što još nismo dovoljno iskoristili?
Ne bih mogla da izdvojim samo jedan, jer su turistički potencijali Srbije zaista veliki. To ne kažemo samo mi, već na to ukazuju i međunarodne institucije, a što je i najvažnije, sve veći broj turista u našoj zemlji. Jedan od ciljeva kojima težimo i na kojem već radimo je razvoj ruralnog turizma za koji su iz budžeta Srbije izdvojena, do sada, najveća sredstva koja naše Ministarstvo turizma i omladine dodeljuje privrednim društvima i fizičkim licima koja se bave ovom granom turizma. Tu spadaju salaši, etno-kuće i seoska domaćinstva. Upravo ruralni turizam postaje sve traženiji i interesantniji ne samo za domaće već i inostrane turiste, pa ćemo se više posvetiti toj grani turizma i više koristiti njene potencijale. Veliki adut nam je i gastronomija, naročito sada kad su dva naša restorana dobila čuvene Mišlenove zvezde.
Da li ste zadovoljni rezultatima koji su postignuti i jesu li se aktivnosti koje je TOS sprovodila isplatile?
– Kao što sam istakla, rezultati ostvareni tokom 2024. premašili su sve rekorde, što nas čini veoma ponosnima i zadovoljnima. Oni su nam i podstrek, ali i obaveza da u 2025. radimo još posvećenije i marljivije kako bi se dostignuti nivo održao. TOS će, bez sumnje, nastaviti sa sprovođenjem aktivnosti koje su, pokazalo se, veoma plodotvorne.
Ko je prosečan strani, a ko domaći turista koji boravi u našoj zemlji?
Nije jednostavno generalizovati, ali ako pokušamo da napravimo nekakav prosek, najčešći razlozi stranih turista da dođu u Srbiju su prirodne lepote, kulturne i istorijske znamenitosti, naša vrhunska hrana i piće, brojni festivali, kao i naša tradicionalna gostoljubivost. Njih najčešće interesuje obilazak gradova, na prvom mestu Beograda, Novog Sada, Niša. Prosečna dužina boravka stranih turista je dva i po dana, što je, takođe, veoma dobar rezultat. Domaći turisti su više orijentisani ka planinskim centrima i banjama.
Nedostaju li nam sadržaji u Srbiji i šta je to što bi trebalo što pre realizovati?
Novih sadržaja nikada nije naodmet, što ne znači da ih naša zemlja nema i ne nudi turistima. Naprotiv. Ono na čemu je neophodno raditi je povećanje smeštajnih kapaciteta, naročito imajući u vidu to što će Srbija, na našu veliku radost, za oko dve i po godine biti domaćin međunarodne specijalizovane izložbe Ekspo 2027, što će privući ogroman broj turista i kad će nam biti neophodni novi hoteli.
Šta je cilj u 2025. godini i šta su vaša lična očekivanja kada je reč o Srbiji i njenom turističkom potencijalu?
S obzirom na rezultate ostvarene u 2024. o kojima smo govorili, cilj je da i 2025. bude makar jednako uspešna. Nastavićemo da radimo na privlačenju turista i „osvajanju” novih stranih tržišta. Osim inostranih gostiju, fokus ne sklanjamo ni sa domaćih turista, pa će se i naša promocija Srbije odvijati u svim pravcima. Zadovoljstvo mi je što je sektor turizma našao svoje mesto i postao značajna tema i u medijima, a verujem da će se u 2025. o našim uspesima tek govoriti. Iskoristiću priliku da, u ime Turističke organizacije Srbije, vama, vašim čitaocima i svim našim sugrađanima čestitam Novu godinu, poželim dobro zdravlje, uspeh, radost, putovanja, a mi ćemo se potruditi da sa njih ponesu najlepše uspomene.
Komentari (0)