Revolucionarno otkriće: Naučnici novom metodom uspeli da unište 99 odsto ćelija raka

Još uvek je rano za istraživanje, ali ovi početni nalazi su veoma obećavajući

Foto: Unsplash/National Cancer Institute

Naučnici su otkrili novi način uništavanja ćelija raka. Stimulisanje aminocijaninskih molekula bliskim infracrvenim svetlom uzrokovalo je njihovo sinhrono vibriranje, dovoljno snažno da razbije membrane ćelija raka, piše sciencealert.

Aminocijaninski molekuli već se koriste u bioimagingu kao sintetička bojila. Često se koriste u malim dozama za otkrivanje raka, ostaju stabilne u vodi i veoma dobro se vezuju za spoljašnjost ćelija.

Istraživački tim sa Univerziteta Rice, Univerziteta Texas A&M i Univerziteta u Teksasu tvrdi da je novi pristup značajan napredak u odnosu na drugu vrstu molekularnih mašina za uništavanje raka koje su prethodno razvijene, a nazivaju se motori tipa Feringa, koji su takođe mogli da razbiju strukture problematičnih ćelija.

“To je potpuno nova generacija molekularnih mašina koje mi nazivamo molekularnim čekićima”, kaže hemičar Džejms Tur sa Univerziteta Rice.

“Oni su više od milion puta brži u svom mehaničkom kretanju od prethodnih motora tipa Feringa, i mogu se aktivirati bliskim infracrvenim svetlom umesto vidljivog svetla.”

Korišćenje bliskog infracrvenog svetla je važno jer omogućava naučnicima da prodru dublje u telo. Rak u kostima i organima potencijalno bi mogao biti tretiran bez potrebe za hirurškim zahvatom radi pristupa rastućem kanceru.

U testovima na kultivisanim, laboratorijski uzgajanim ćelijama raka, molekularna metoda čekića postigla je stopu uništavanja ćelija od 99 posto. Pristup je takođe testiran na miševima sa melanomom, i polovina životinja postala je oslobođena raka.

Struktura i hemijska svojstva aminocijaninskih molekula znače da ostaju sinhronizovane sa odgovarajućim stimulusom – poput bliskog infracrvenog svetla. Kada su u pokretu, elektroni unutar molekula formiraju ono što se naziva plazmoni, kolektivno vibrirajuće entitete koji pokreću kretanje duž celog molekula.

“Ono što treba istaći je da smo otkrili još jedno objašnjenje kako ovi molekuli mogu da funkcionišu”, kaže hemičar Ciceron Ajala-Orosko sa Univerziteta Rice.

“Ovo je prvi put da se molekularni plazmon koristi na ovaj način da bi stimulisao ceo molekul i zapravo proizveo mehaničku akciju koja se koristi za postizanje određenog cilja – u ovom slučaju, razbijanje membrane ćelija raka.”

Plazmoni imaju ruku na jednoj strani, što pomaže da se molekuli povežu sa membranama ćelija raka dok ih pokreti vibracija razbijaju. Još uvek je rano za istraživanje, ali ovi početni nalazi su veoma obećavajući.

Ovo je takođe vrsta jednostavne, biomehaničke tehnike koju bi ćelije raka teško mogle da razviju kao neku vrstu blokade. Sledeće, istraživači proučavaju druge vrste molekula koje se mogu koristiti na sličan način.

“Ovo istraživanje se bavi drugačijim načinom lečenja raka korišćenjem mehaničkih sila na molekularnom nivou”, kaže Ajala-Orozco.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Chemistry.

Izvor: Objektiv.rs, Sciencealert.com