NASA je prošlog Božića otkrila nešto ZAPANJUJUĆE: Krenulo je sa Sunca, onda su u neverici pogledali Mars

Foto: Youtube/Printscreen

Zapanjujući i neočekivan događaj zabeležen je u atmosferi Marsa u decembru 2022. godine, kada je solarni vetar iznenada i nakratko nestao.

Na Božić prošle godine je NASA-ina sonda MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutionN) detektovala neobičnu pojavu. Naše Sunce kontinuirano izbacuje bujicu naelektrisanih čestica poznatih kao solarni vetar, koji preplavljuje svemir i utiče na sve planete Sunčevog sistema.

Međutim, sonda je zabeležila dramatičan pad toka nabijenih čestica na Marsu, što su naučnici smatrali prilično iznenađujućim. Ova epizoda je uzrokovala veliku promenu u atmosferi Marsa, uključujući povećanje opsega magnetosfere.

Prema NASA-i, letelica je specijalizovana za višestruke opservacije te može simultano da posmatra aktivnost Sunca i “odgovor” atmosfere Marsa na ove solarne uticaje.

– Kad smo prvi put videli podatke i dramatičan pad u solarnom vetru, gotovo da nismo mogli verovati. Formirali smo radnu grupu za proučavanje ovog događaja te smo ustanovili da je ovaj period bogat neverovatnim otkrićima – izjavio je profesor Jasper Halekas s Univerziteta u Ajovi.

Nedostatak pritiska solarnog vetra je doveo do širenja atmosfere Marsa i magnetosfere hiljadama kilometara.

Ekspanziju je u realnom vremenu posmatrao MAVEN, a ona je pružila vredan uvid u zamršenu dinamiku atmosfere Marsa.

Nakon opsežne analize, naučnici su otkrili da je ovaj izuzetni solarni događaj u decembru 2022. godine uzrokovao “brži vetar koji je pretekao sporiji”. Ovaj tip solarne interakcije naziva se regija interakcije struje. Obično uzrokuje nedostatak solarnog vetra, koji karakteriše stostruki pad gustine.

Značajno smanjenje gustine solarnog vetra za faktor od 100 pokrenulo je kaskadu efekata na Marsu. Magnetosfera i jonosfera planete proširile su se hiljadama kilometara te su tri pute premašile njihovu normalnu veličinu.

Ova otkrića su ključna za razumevanje mehanike koja reguliše svojstva atmosfere Marsa, kao i gubitak vode na Crvenoj planeti.

– Zaista smo videli kako Mars reaguje kad se solarni vetar efikasno ukloni. To je odlična studija o tome kakav bi Mars bio kada bi orbitirao oko manje ‘vetrovite’ zvezde – istakao je Halekas.

Izvor: Klix.ba