Internet se zauvek menja! Google, Twitter, Meta i drugi giganti pod pritiskom DRAKONSKIH KAZNI

Istorijsko usvajanje Zakona o digitalnim uslugama u Evropi

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto: Shutterstock

Evropska unija postigla je dogovor o Zakonu o digitalnim uslugama (Digital Services Act), koji zahteva od kompanija da agresivnije nadziru svoj sadržaj i brzo uklone sve što se smatra štetnim ili nezakonitim.

– Nova pravila će zaštititi korisnike na mreži, osigurati slobodu izražavanja i prilike za biznis. Ono što je ilegalno van mreže biće ilegalno i onlajn. Ovo je snažan signal za ljude, kompanije i države širom sveta – napisala je na Twitteru predsednica Evropske komisije, Ursula fon der Lajen.

Stroga kontrola

Istorijsko usvajanje Zakona o digitalnim uslugama dolazi godinu dana od njegovog predstavljanja u Evropskom parlamentu, zajedno sa Zakonom o digitalnim mrežama, odobrenim prošlog meseca.

Ovaj pravni akt nastojaće da spreči neravnopravnu konkurenciju među tehnološkim gigantima, i prvi je koji cilja na digitalnu regulaciju.

Najnoviji propisi ograničiće način na koji kompanije “targetiraju” korisnike sa oglasima i sprečiti korišćenje algoritama za analiziranje pola, religije ili etničke pripadnosti.

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs

Stroga kontrola se odnosi i na sadržaj koji plasiraju korisnici društvenih mreža, poput Facebooka, Instagrama, Twittera, TikToka i YouTubea.

Kompanije će se suočiti sa kaznama u visini do 6% godišnjeg prometa zbog nepoštovanja zakona.

Foto: Pixabay / Bhikku Amitha

Najvažnije odredbe

Konačan spisak obaveza kompanija tek treba da bude objavljen, ali su Evropski parlament i Evropska komisija otkrili najvažnije stavke:

1. Zabranjeno je ciljano oglašavanje zasnovano na veri, seksualnoj orijentaciji ili etničkoj pripadnosti. Deca ne smeju da budu predmet ciljanog oglašavanja.

2. Zabranjuju se takozvani Tamni obrasci – zbunjujući ili obmanjujući korisnički interfejs, dizajniran da usmeri korisnika na donošenje određenih odluka. EU smatra da bi otkazivanje pretplate trebalo da bude podjednako jednostavno kao i prijavljivanje.

3. Velike platforme, poput Facebooka, moraće da učine rad svojih algoritama jasnim za korisnike (recimo za sortiranje sadržaja na News Feedu ili predlaganje filmova na Netflixu). U slučaju Instagrama, to bi značilo hronološki feed (koji je nedavno uveden).

4. Hosting servisi i internet platforme moraće jasno da objasne zašto su uklonile nezakonit sadržaj, ali i ponude korisnicima priliku da se žale. Zakon o digitalnim uslugama ne definiše pojam “nezakonit”, već to prepušta državama.

5. Najveće platforme moraće da obezbede istraživačima ključne podatke i bolji uvid u onlajn rizike, i njihovo razvijanje.

6. Onlajn prodavnice moraće da predoče osnovne informacije o trgovcima, kako bi pronašle pojedince koji nude ilegalnu robu ili usluge.

7. Velike platforme moraće da uvedu nove strategije za borbu protiv dezinformacija tokom kriza (odredba je inspirisana ratom u Ukrajini).


BONUS VIDEO:



Izvor: Objektiv.rs, zimo.dnevnik.hr

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar