Ona je ODGOVOR na novonastale životne promene: Kako prepoznati SIMPTOME postporođajne depresije?

Nije sramota potražiti stručnu pomoć, ako je to potrebno

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto: Wavebreak / Profimedia

Postporođajna depresija je nešto kroz šta su mnoge majke prošle nakon porođaja.

U pitanju je mentalni poremećaj koji je odgovor na novonastale životne promene koje donosi rođenje novog deteta.

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs

Karakterišu ga intenzivna osećanja tuge, nemoći i beznadežnosti, povlačenje i nezainteresovanost za okolinu.

Šta jeste, a šta nije postporođajna depresija?

S obzirom na to da trudnoća i porođaj dovode do značajnih hormonskih promena kod majke, kao i do novih zahteva za prilagođavanje i kod majki i kod očeva, sasvim je normalno i očekivano da se jave emotivni problemi. Pored životnog stila i ritma koji se značajno menjanju, prisutni su i akutni umor, zbunjenost, očekivanja i pritisci koji dolaze od drugih ljudi i sve to se ne javlja samo u slučaju rođenja prvog deteta, već se može javiti i prilikom rođenja bilo kog sledećeg.

Međutim, kada govorimo o postporođajnim emotivinim problemima, važno je razlikovati postporođajnu tugu ili “Bejbi bluz” i postporođajnu depresiju.

Foto: Wavebreak Media LTD / Wavebreak / Profimedia

Postporođajna tuga je termin koji se koristi da se opiše stanje zabrinutosti, tuge, i iscrpljenosti, kao i osećaj gubitka kontrole nad emocijama i preplavljenosti obavezama. Ovo stanje se javlja kod velikog broja majki (i do 80%) i ono je blago i prolaznomože trajati od nekoliko dana do dve nedelje. Navedeni simptomi spontano prolaze kada se majka prilagodi novim uslovima.

Postporođajna depresija se razlikuje od prethodnog stanja po tome što traje duže, simptomi su intenzivniji i prema tome, zahteva stručnu pomoć. Karakteristični su problemi sa spavanjem, promene raspoloženja, promene apetitia, intenzivna tuga i sumnja usmerena na sebe, smanjeno interesovanje.

Važno je naglasiti da postporođajna depresija nije nekakva karakterna mana ili slabost, da zavisi od velikog broja faktora i da se može dogoditi bilo kome i to i majkama i očevima.

Neki od simptoma postporođajne depresije su: Osećanja tuge, beznadežnosti, praznine, nagle promene raspoloženja, često plakanje bez očiglednog razloga, preterana briga, neraspoloženost, glavobolje, stomačne tegobe, preterano spavanje ili nemogućnost spavanja (a nevezano za bebin ritam i buđenje), stalna sumnja u vlastite sposobnosti brige o bebi, povlačenje iz socijalnih odnosa i aktivnosti.

Foto: Shutterstock

Uzroci postporođajne depresije

Do sada nije izolovan skup konkretnih faktora koji uzrokuju depresiju, niti je to moguće učiniti jer uzroci mogu biti veoma različiti od osobe do osobe, kao i u slučaju mnogih drugih mentalnih poremećaja. U slučaju postporođajne depresije se najverovatnije radi o kombinaciji fizičkih i emotivnih promena, a ona može biti i posledica raznih životnih problema, kao što su finsijski problemi, manjak podrške, loši partnerski odnosi, briga o drugom detetu itd.

Lečenje postporođajne depresije

Preuzimanje uloge roditelja se u društvu smatra jednim od najlepših trenutaka u životu pojedinca i zbog toga se stvara očekivanje od majke (ili oca) da rođenje deteta prate osećanja radosti i ispunjenosti.

Ovakvi (nametnuti) standradi otežavaju osobama koje pate od postporođajne depresije da sebi i drugima priznaju da imaju poteškoće da se izbore sa svime što (nova) beba donosi, kao i sa svojim osećanjima. Prema tome, prvi korak je priznati sebi da postoji problem, a zatim potražiti stručnu pomoć.

Kako možete pomoći sebi ako proživljavate postporođajnu depresiju

Pored stručne pomoći, korisno je uzeti u obzir sledeće savete koje sami možete primeniti:

1. Nemojte imati previsoka očekivanja od sebe, naročito u pogledu toga kako bi trebalo da se osećate.

Foto: Mitar gavric / Panthermedia / Profimedia

2. Budite u kontaktu sa članovima porodice i prijateljima koji vam pružaju podršku, nemojte se izolovati.

3. Negujte svoju vezu sa partnerom (ukoliko ga imate), nađite vremena za razgovor i razumevanje.

4. Nađite vremena za odmor.

5. Praktikujte fizičku aktivnost koja vam prija i koju je lekar odobrio (u skladu sa vašim fizičkim stanjem).

6. Nemojte se stideti i obratite se za pomoć.

Kako možete pomoći nekome ko ima postporođajnu depresiju

prirodni lek za gvožđe
Foto: Shutterstock, ilustracija

Ukoliko ste kao prijatelj ili član porodice primetili da osoba pati od simptoma postporođajne depresije:

1. Budite spremni da pokrenete razgovor i predložite osobi da potraži stručnu pomoć

2. Pokažite razumevanje i pružite podršku

3. Pružite pomoć oko svakodnevnih zadataka sa kojima se suočava

BONUS VIDEO:



Izvor: Objektiv.rs, stetoskop.info

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar