12 najvažnijih stvari koje bi trebalo da znate o run-flat gumama

Njihova tajna je u veoma ojačanom bočnom zidu

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto: Pixabay / Gerald Oswald

Run-flat gume postoje već dugo, ali i dalje ima mnogo nedoumica. Neki proizvođači ih koriste standardno kod gotovo svih modela.

Njihova tajna je u tome što imaju toliko ojačan bočni zid da na njima može da se vozi i kada se potpuno izduvaju. Vozač neće ni primetiti da mu je guma probušena.

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs

Ipak, imaju i svojih mana, a danas ćemo ih sagledati iz svih uglova.

1) Da li su skuplje od običnih guma i koliko?

Skuplje su, ali nezahvalno je porediti koliko su skuplje u odnosu na klasične – zavisi od dimenzija, proizvođača, namene… Pošto su run-flat obično renomiranijih marki, automatski su skuplje i zbog toga.

Zato nađite auto koji želite, utvrdite dimenzije guma, proverite kakve su cene običnih, a kakve run-flat guma i odlučite sami želite li da ih koristite ili ne.

Na ovom sajtu možete da proverite cene – samo u detaljnoj pretrazi izaberite da želite run-flat gume.

2) Da li se brže troše od običnih guma?

Neki vozači tvrde da se brže troše, navodno zbog mekšeg smeše gazećeg sloja kako bi se poboljšala udobnost, ali ništa do sada nije dokazano. Ipak, nema pouzdanih istraživanja na ovu temu.

Foto / Pixabay / MikesPhotos

3) Da li je istina da vozač ni ne oseti kada se probuše?

Vrlo često je istina. Zbog toga po zakonu run-flat pneumatici moraju da imaju posebne senzore koji upozoravaju da je došlo do pada pritiska vazduha u gumi.

Mnogi vozača tvrde da nikada ne bi primetili da se guma probušila da ih sistem nije upozorio. To može da bude i opasno ukoliko se nastavi sa vožnjom, naročito velikom brzinom.

4) Da li se redovno proverava pritisak vazduha?

Naravno! Na primer, može doći do kvara senzora koji javlja da se guma probušila, a vozač bukvalno ne oseća da nešto nije u redu.

Reč je o elektronskim senzorima koji u slučaju nepravilnosti javljaju kompjuteru da je pao pritisak. Run-flat gume moraju da ih imaju po zakonu.

5) Da li je auto neuodoban sa run-flat gumama?

Nekima run-flat gume odgovaraju, nekima ne. Neki tvrde da im je auto zbog njih neudoban, drugi kažu da im je auto savršeno udoban sa njima. Imajte u vidu da kod savremenih, naročito luksuznih automobila udobnost kod nekog modela može da zavisi od raznih faktora:

a) Dimenzija pneumatika – može da se oseti razlika između točkova od 18, 19 ili 20 inča

b) Vrste vešanja – nije isto klasično i vazdušno vešanje (vazdušno mnogo bolje “pegla” neravnine)

c) Subjektivni osećaj – zavisi da li poredite udobnost sadašnjeg auta sa prethodnim koji ste imali, ili komšijinim Audijem čije su gume na 60% pritiska od onog na kojem bi trebalo da budu…

Foto / Pixabay / MikesPhotos

6) Da li se teško nalaze u Srbiji?

Ranije da, ali danas je izbor prilično širok.

7) Mogu li da se zamene običnim?

Mogu, pritom možete da zadržite i iste felne. Istina, postoji određena razlika kod felni koje su fabrički predviđene za run-flat gume, ali to ne utiče na bezbednost ili druge karakteristike.

Obavezno menjajte sve četiri.

8) Da li je tačno da ne mogu da se poprave?

Rupa može da se zakrpi, ali ne zaboravite da ste neko vreme vozili tako što su bokovi gume trpeli ozbiljan teret. Stoga proizvođači run-flat guma preporučuju da se takve gume više ne koriste, već da se kupi nova.

U krajnjem slučaju, ukoliko ste se vrlo brzo zaustavili, gumu bi trebalo da proveri stručno lice i da utvrdi da li je bezbedna.

U praksi će vam se guma retko kada probušiti kada prolazite pored vulkanizera, tako da run-flat gume uglavnom završavaju na otpadu nakon bušenja.

9) Šta ako vulkanizer nema run-flat gume?

Može da montira običnu gumu na felnu, a vi nastavite vožnju veoma pažljivo. Slično kao kada montirate tzv. ćopavac (rezervni točak manjih dimenzija).

Možda će se na instrument tabli pojaviti neko upozorenje – ignorišite ga, ali imajte na umu da pri višim brzinama i iznenadnim manevrima auto može da se ponaša znatno drugačije.

Možda će se javljati i problem sa radom ABS-a, kao i svih drugih sistema koji rade uz pomoć ABS-a (npr. ESP) – to je dodatni razlog za pažljiviju vožnju. Zavisi od auta, modela, generacije…

Foto / Pixabay / Hannes Edinger

10) Ne može svaki vulkanizer da ih menja

Run-flat gume zahtevaju posebnu opremu, tako da kada stavljate zimske ili letnje gume, morate da nađete vulkanizera koji ima opremu za njih.

11) Kada se probuše, koliko još mogu da se voze?

Nakon bušenja run-flat gume, možete da nastavite da vozite na primer još 80 kilometara brzinom od 80 km/h kako biste stigli do kuće, vulkanizera ili na neko bezbedno mesto.

Obavezno pročitajte uputstvo da biste znali koliko smete da pređete pri kolikoj brzini kada se guma probuši – nije isto za svaku gumu i za svaki auto!

To u suštini i jeste svrha run-flat gume – da ne morate da stajete na nekom nebezbednom mestu kako biste zamenili točak, naročito na nekom putu gde nema mesta da se sklonite sa kolovoza, da ne morate da menjate točak noću po kiši ili snegu…

12) Šta ako je oštećenje/rupa na boku gume?

Ukoliko oštetite bok run-flat gume, bezbedan nastavak vožnje zavisi od mnogo faktora. Koliko je teško oštećenje, da li ste vi uopšte u stanju da procenite realnu težinu oštećenja, da li je možda stradala i felna i koliko (možda je napukla)…

Ako je oštećenje preveliko, guma će možda prvih nekoliko kilometara izdržati, a zatim početi ubrzano da se dezintegriše… Mnogo je faktora u igri.

Stoga u takvoj situaciji ostaje na vama da procenite da li je bezbedno da nastavite vožnju.



Izvor: Polovni automobili

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar