VODIČ: Kako da kupite što bezbedniji automobil?

Kod nas i dalje vlada predrasuda da su starija vozila sigurnija, jer su imala jaču konstrukciju, deblji lim...

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto / Pixabay / Marcel Langthim

Ne znamo za koliko para kupujete auto, koliko star, kojih dimenzija, klase/vrste i slično, ali ćemo se potruditi, uz pomoć stručnjaka sa sajta Polovni automobili, da pomognemo konkretnim i realnim savetima ljudima koji žele što bezbednije vozilo.

Zvezdice sa “kreš” testova (Euro NCAP) zanemarite dok ne pročitate kompletan tekst. Shvatićete zbog čega.

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs

Kod nas i dalje masovno vlada predrasuda da su stariji automobili bezbedniji, jer su imali jaču konstrukciju, deblji lim… Međutim, ljudi ne znaju za gomilu noviteta uvedenih poslednjih nekoliko decenija kada je u pitanju konstrukcija vozila.

Deformacione zone

Počnimo od deformacione zone. Verovatno ste bar jednom čuli priču kako su se sudarili stariji i noviji auto – starijem bukvalno nije bilo ništa, a novijem je smrskano pola prednjeg dela.

Po tome se lako zaključuje da je taj novi “plastikaner” nebezbedan, dok je ovaj stariji pravi tenk od auta.

Međutim, stvar je u tome da se iole savremeniji automobili proizvode sa deformacionim zonama, odnosno namerno oslabljenim delovima/strukturama u prednjem kraju, koji popuštaju pošto su izloženi određenoj sili, kako bi amortizovali udarac.

Na taj način se ublažava naglo usporavanje koje trpi ljudsko telo priliko sudara.

Nije problem napraviti auto sa krutom i jakom šasijom, kojim ćete moći da probijete zid kuće. Međutim, ako se dva takva auta čeono sudare, proći će bez većih oštećenja, ali će putnici pretrpeti ozbiljnu traumu, možda i fatalnu.

Jednostavno, mora da postoji ublažavanje udara. Nema svrhe napraviti neuništiv auto, ako će putnici u svakom slučaju umreti ili pretrpeti teške povrede čak i pri nižim brzinama.

“Sigurnosni kavez”

Tu je i “sigurnosni kavez” oko putničkog prostora – deformacione zone se žrtvuju u slučaju sudara, ali kabina u kojoj se nalaze putnici mora da ostane čitava.

Stoga nemojte da se čudite ako vidite auto kojem je “zastrašujuće” smrskan prednji deo, ali je vetrobran ostao čitav i sva vrata se otvaraju/zatvaraju bez problema.

Naravno, i tu postoje praktična ograničenja. Nema svrhe napraviti toliko jak “putnički sigurnosni kavez” koji će izdržati direktan sudar pri 150 km/h, pošto ljudsko telo u svakom slučaju neće izdržati takvu silu.

U svakom slučaju, napravljen je veliki napredak. Klikom na OVAJ link možete da vidite kako su se pokazali neki stariji modeli na Euro NCAP kreš testovima.

Zvezdice nisu presudne!

Ukoliko ste zainteresovani za neki od navedenih modela, ne donosite zaključak samo na osnovu zvezdica!

Zvezdice su samo finalna (ukupna) ocena na koju utiču rezultati više testova. Stoga broj zvezdica može da vas dovede u ozbiljnu zabludu. Na primer, ako se auto pokaže katastrofalno po pitanju bezbednosti pešaka (kada auto udari pešaka), to bukvalno može da mu skine jednu zvezdicu s ukupnog rezultata.

Foto / Pixabay / Marcel Langthim

Zato obavezno pogledajte video-snimak kreš testa. On postoji za svaki model s ove liste, samo što su ga dobro “sakrili”. Da biste ga pogledali uradite jednu od sledeće. Otvorite model koji vas interesuje, a zatim imate dva načina da dođete do video-snimka:

1) Desni klik mišem na sliku kreš testa i prevučete na levu stranu (ne puštajući dugme na mišu) – tada će se pojaviti nova slika – kliknete na nju i iskočiće video-plejer. Kliknete ponovo i krenuće snimak.

2) U donjem levom uglu slike postoje crni i žuti kvadratić. Kliknite na žuti. Tada će se pojaviti nova slika – kliknete na nju i iskočiće video-plejer. Kliknete ponovo i krenuće snimak.

Pročitajte izveštaj

Obavezno pročitajte i izveštaj u kojem su navedeni izdvojeni rezultati, kao npr. koji delovi tela vozača i putnika su najugroženiji, kako je prošao vozač, a kako suvozač, šta je auto uopšte imao od bezbednosne opreme (da li je imao 2 ili 4 vazdušna jastuka, predzatezače pojaseva, itd.)…

Izveštaj dobijate klikom na žuto dugme u kojem piše Download Report (PDF).

U tom izveštaju su i detaljnija objašnjenja kako se auto pokazao u kojem testu, razne napomene, posebna upozorenja i slično. Sve je na engleskom, pa ako ga ne znate, snađite se…

Napredni sigurnosni pojasevi

Sigurnosni pojasevi kod savremenijih automobila izgledaju identično kao pre mnogo decenija, ali su i oni napredovali.

1) Predzatezači – kada automobil “shvati” da je do sudara došlo, ili da je sudar neizbežan (kod novijih kola), pojas će vas pritegnuti uz sedište da bi sprečio da poletite unapred i zatim kada se pojas blokira da dođe do oštrog trzaja. Ovako će vas pojas u startu čvrsto držati i sila kojom će vas pojas zadržati biće znatno manja.

Foto / Pixabay / cfarnsworth

2) Ograničavanje sile zatezanja – nakon što se pojas blokirao prilikom sudara, ukoliko je sila kojom vas zaustavlja suviše velika, kontrolisano će se popuštati njegovo zatezanje.

Inače, prvo su uvedeni predzatezači pojaseva – imaju ih mnogi modeli koji su počeli da se proizvode još pre 20 i više godina. Treba ipak imati u vidu da možda postoje verzije bez predzatezača iako ste na Euro NCAP sajtu pročitali da ima – razlikuje se osnovna bezbednosna oprema za različita tržišta.

Takođe, predzatezač pojasa može da se aktivira samo jednom. Nakon toga mora da se ugradi drugi.

Vazdušni jastuci

Prvo su počeli da se ugrađuju samo u volan, pa je i suvozač dobio svoj, onda su uvedeni bočni, pa vazdušne zavese koje štite i glavu i putnika pozadi, pa jastuk za kolena vozača…

Pritom su i oni vremenom napredovali, pa recimo mogu da se otvore različitom silinom u zavisnosti od jačine udesa, a i napredovali su sistemi koji odlučuju u kojim situacijama će se otvoriti vazdušni jastuk, pošto nekada može da napravi više štete nego koristi.

Ponavljamo, kada gledate Euro NCAP kreš test rezultate, pročitajte izveštaj da biste videli koliko je jastuka imao testirano vozilo.

Možda je primerak imao bočne vazdušne jastuke, a polovnjak koji vi kupujete ih nema. Isto važi i za novija kola sa vazdušnim zavesama.

Testovi su napredovali

Zašto zvezdice sa kreš testova (Euro NCAP) nisu relevantne pri poređenju automobila različitih godišta?

Ovo je prilično komplikovana problematika, pošto se kreš testovi iz 90-ih i današnji drastično razlikuju. Proizvođači automobila su vremenom prilagođavali svoje modele testiranjima, pa je sve više vozila dobijalo maksimalan broj zvezdica.

Zatim bi Euro NCAP podigao lestvicu, tj. pooštrio uslove i dodao neke nove stavke, pa bi se proizvođači automobila prilagodili i tome… I tako u krug.

Printscreen Youtube / Euro NCAP

I sam Euro NCAP kaže da rezultati testiranja obavljenih pre uvođenja novih uslova 2009. godine ne mogu da se upoređuju sa rezultatima naknadno obavljenih testiranja.

Od 2009. godine vozila su prolazila sledeće testove:

1) Čeoni sudar
2) Bočni udarac drugog automobila
3) Bočno naletanje na banderu (ukoliko auto ima “sistem za zaštitu glave”, pretpostavljamo da je to vazdušna zavesa)
4) Test koji procenjuje mogućnost povrede vrata, odnosno zaštitu vratnog dela kičme
5) Udarac u pešaka

Dodatne poene je donosio sistem za upozorenje na nevezan pojas i sistem za ograničenje brzine. Svi rezultati/poeni sjedinjeni su u finalni rezultat – broj zvezdica.

Dakle, od 2009. je u ukupnu ocenu počela da ulazi i aktivna bezbednost, u ovom slučaju upozorenje za pojas i sistem za ograničenje brzine. To znači da čak i ako se auto fantastično pokazao po pitanju zaštite putnika u udesu, krajnji rezultat, odnosno broj zvezdica može da bude niži zato što nema upozorenje za nevezan pojas ili sistem za ograničenje brzine.

Do današnjeg dana dogodilo se još izmena…

Kako napraviti analizu?

Kako da znam koji je auto bezbedniji, kada su iz godine u godinu menjali uslove i bodovanje?

Kao što smo napisali na početku teksta, ne znamo koliko star auto, sa kojom opremom, itd. vi kupujete.

Zato, ukoliko želite da koristite rezultate Euro NCAP kreš testova moraćete malo da se potrudite – da nađete taj konkretan model, da vidite koju opremu ima, pročitate izveštaj…

Situaciju bar olakšava to što na ovoj stranici pored broja zvezdica, koji označava ukupan rezultat, imate i dodatne ocene bezbednosti. Za modele testirane pre 2009. ne postoji ukupan broj zvezdica, već su tu odvojene zvezdice za zaštitu odraslih putnika, dece i pešaka.

Kada su u pitanju vozila testirana nakon 2009, pored ukupnog broja zvezdica, u procentima možete da vidite odvojeno ocenu bezbednosti odraslih, dece, pešaka i sistema aktivne bezbednosti.

Kod nekih modela možete da vidite rezultate testa dve verzije – sa siromašnijim i bogatijim paketom bezbednosne opreme.

Pravila po pitanju bezbednosti

Generalno, vozilo je bezbednije što je:

1) teže i više
2) veće
3) novije
4) opremljenije bezbednosnom opremom (vazdušni jastuci, napredni pojasevi, itd.)

Ovde govorimo o pasivnoj bezbednosti – u slučaju sudara sa drugim vozilom. Veća težina i visina predstavljaju manu kada je u pitanju aktivna bezbednost i generalno izbegavanje prepreka.

Tu je i starost vozila, ne samo zbog deformacionih zona, vazdušnih jastuka i sličnih stvari, već zbog toga što tzv. zamor materijala uzrokuje slabljenje strukture vozila. Jednostavno, vremenom konstrukcija automobila iz raznih razloga gubi karakteristike kakve je imala kada je auto bio nov.

Automobili
Foto: Pixabay

Metal na raznim mestima rđa, spojevi gube na integritetu, bez obzira o kojim delovima ili komponentama je reč, pošto na njih pored gubitka karakteristika zbog starosti utiču i vibracije motora i vibracije tokom kretanja, prelasci preko rupa…

Takođe, bez obzira da li je auto starije ili novije generacije, veći ili manji, nakon udesa mora da bude kvalitetno popravljen. To može da bude vrlo teško ukoliko su kompromitovane deformacione zone.

I teško slupan automobil može da se “uradi” da izgleda kao nov. Međutim, njegove deformacione zone (ukoliko ih uopšte ima) sada imaju potpuno drugačije karakteristike.

Da li je Euro NCAP testiranje obavezno?

Ne, nije obavezno ni za jedan model. Organizacija Euro NCAP samoinicijativno bira modele ili proizvođač može sam da predloži testiranje nekog svog modela.



Izvor: Objektiv.rs

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar