Kupujete auto, a nećete glavobolju? Ova stavka je najvažnija u ugovoru

Svi želimo da uštedimo, ali ponekad ta ušteda može izazvati više štete nego koristi

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Pixabay

Uz vesti o blagom oporavku tržišta polovnih automobila u Srbiji ponovo se aktuelizovala tema kupoprodaje četvorotočkaša, pa se ovih dana bavimo savetima koji mogu pomoći zainteresovanim kupcima.

Na redu su kupoprodajni ugovori u koje se uobičajeno stavlja niža cena od prave, odnosno, one oko koje su se dogovorili kupac i prodavac. To se radi da bi se platio manji porez na prenos vlasništva.

Naime, taj porez (zvanično – porez na prenos apsolutnih prava na vozilo) iznosi 2,5% od vrednosti, odnosno cene vozila. I tu dolazimo do spornog dela. Ukoliko je cena u kupoprodajnom ugovoru niža od vrednosti po AMSS katalogu, tada se porez obračunava na osnovu vrednosti u AMSS katalogu, piše sajt Polovni automobili.

Međutim, ako je cena u ugovoru viša od vrednosti po AMSS katalogu – pogađate – porez se obračunava na osnovu cene iz ugovora. Ista situacija kao i u carinskom postupku, kada uvozite auto.

Stoga se već tradicionalno u kupoprodajni ugovor stavlja znatno niža cena od realne, a Poreska uprava obračunava porez na osnovu vrednosti iz AMSS kataloga.

U čemu je problem?

Nema problema. Sve dok:

vam ne oduzmu auto zbog toga što je, recimo, ukraden,
ne saznate da ne možete registrovati vozilo na sebe jer je izvršitelj stavio zabranu zbog neplaćenih dugova prodavca,
ne saznate da je prodavac dao automobil kao zalogu prilikom uzimanja kredita.

Takođe, možete da otkrijete neku skrivenu manu koju niste mogli da otkrijete proverom pre kupovine. Na primer, proverom utvrdite da je prodavac falsifikovao servisnu knjižicu ili račun za neku intervenciju na vozilu (veliki servis, zamena plivajućeg zamajca, remont automatskog menjača), ili da je auto bio havarisan…

U takvim situacijama tražićete da vam prodavac vrati novac. Ukoliko on to odbije, ostaje vam jedino da ga tužite.

Pixabay

Tužba, suđenje i – bes

Suđenja su obično stresna, dugotrajna i finansijski zahtevna. “Preživite” sve to i dođe dan kada dočekate presudu u svoju korist – pravda je zadovoljena! Prodavac mora da vam vrati novac koji ste mu dali za automobil.

Međutim, sud će u obzir uzeti cenu koja piše u kupoprodajnom ugovoru. To znači da neće naložiti prodavcu da vam vrati pravi iznos novca koji ste mu dali, već samo ono što je napisano u ugovoru!

Razlika može da bude vrlo ozbiljna. Neretko se u kupoprodajni ugovor upisuje suludo nerealna (niska) cena, čisto “reda radi”, pošto niko na nju neće ni obraćati pažnju – ako je manja od one u AMSS katalogu, uzima se cena iz kataloga i to je to.

Nije vredno rizika

Iz navedenih razloga sigurnije je u kupoprodajni ugovor upisati pravu cenu, odnosno cenu koju ste zaista platili za četvorotočkaša.

Ukoliko stavite cenu nižu od kataloške, ušteda na porezu verovatno neće biti vredna rizika.

Uostalom, možete i sami da procenite uštedu na porezu. Na internetu postoje kalkulatori u koje upišete osnovne podatke automobila, a zatim dobijete minimalnu i maksimalnu katalošku vrednost.

Razlika između minimalne i maksimalne kataloške vrednosti zavisi od raznih faktora, čak i za kola istog godišta, pošto su vozila u katalogu razvrstana na različite načine, u zavisnosti od modela do modela, generacije, godišta, vrste goriva…

U svakom slučaju, moći ćete bar okvirno da procenite razliku.



Izvor: Objektiv.rs

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar