Zašto dizelaši nemaju budućnost?

Dizelaši nestaju iz svakodnevnice

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto / Pixabay / Free-Photos

Dizel motor, nekada kralj evropskih puteva, nezaustavljivo gubi bitku. U poslednje dve decenije dizelaši gube udeo među novoregistrovanim automobilima u Evropi strmoglavo se smanjuje. Prema najnovijim podacima ACEA-e, dizel automobili danas čine samo 8,3 odsto svih novih registracija u Evropskoj uniji, Velikoj Britaniji i EFTA-i.

Električna vozila drže dvostruko veći udeo – 17,1 odsto, što jasno pokazuje kuda se kreće automobilska industrija. Ove brojke otkrivaju dramatičnu promenu u preferencijama kupaca i tehnološkim prioritetima proizvođača.

Automobilski stručnjak i voditelj CAR Instituta iz Bohuma, prof. Ferdinand Dudenhöfer, ovu situaciju naziva “tužnim krajem dizela u ličnim vozilima”, javlja nemački Auto Bild. Brojke to potvrđuju: u Nemačkoj je udeo dizelaša među novim automobilima u prvih pet meseci 2025. pao na 15,3 odsto, što je pad za čak 20 odsto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

U Francuskoj, Belgiji, Italiji, Austriji i Španiji situacija je još gora – padovi dosežu i do 45 odsto. Posebno drastičan primer je Norveška, gde je tokom 2025. registrovano svega 859 novih dizel automobila, što je tek 1,5 odsto ukupne prodaje. Mada specifičan poreski sistem u toj državi snažno favorizuje električne automobile, simbolika je jasna.

Dizelaši nestaju iz svakodnevnice

Situacija je takva da u nekim državama već počinje fizičko povlačenje dizela iz svakodnevice. “U Holandiji, Norveškoj i Belgiji dizelske crpke na benzinskim pumpama sve više nestaju. Naftne kompanije uklanjaju dizelske pumpe i zamenjuju ih benzinskim”, ističe Dudenhöfer. S obzirom na sve manji broj vozila koja koriste dizel, logično je da se tržište prilagođava novim trendovima.

Evropa, koja je nekada bila središnje tržište dizel automobila, danas više nije presudna u globalnoj prodaji. Još 2005. godine, gotovo trećina svih svetskih dizelaša bila je registrovana na Starom kontinentu. Danas je taj udeo pao na 18 odsto, a prognoze govore da bi do 2030. mogao pasti ispod 17 odsto.

U Kini, najvećem automobilskom tržištu sveta, dizel automobili gotovo i ne postoje. Tamo dominiraju električni automobili, plug-in hibridi i modeli sa tzv. range extenderima, dok se dizel smatra skupim, komplikovanim i tehnološki zastarelim.

Opstanak samo u teretnom saobraćaju

Prema Dudenhöferu, dizel će opstati jedino u segmentu teretnih vozila, i to privremeno, dok tehnologije poput vodoničnih gorivnih ćelija ne dođu do šire primene. U konačnici, dizel automobili bi mogli završiti zanemareni, sa nesigurnom opskrbom gorivom i bez podrške proizvođača.

Povlačenje iz ponude, pad broja crpki i sve manji broj korisnika stvaraju spiralu iz koje se teško vratiti. I premda je dizel imao svoje zlatno doba, čini se da ga u budućnosti čeka zaborav. Ova transformacija automobilske industrije označava kraj jedne ere i početak potpuno nove.

Izvor: Auto klub

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar