Organizacija „Beograd u pokretu” na svojoj internet stanici objavila je predlog da se u gradu uvede sistem rečnog transporta komunalnog otpada do deponije „Vinča”, korišćenjem barži i brodova preko Save i Dunava. Iz ove organizacije objašnjavaju da je u pitanju moderna i održiva praksa koja se već primenjuje u više evropskih gradova, a naš grad za to ima prirodne, infrastrukturne i logističke preduslove.
– Smatramo da je postojeći model prevoza otpada do deponije „Vinča”, koji se u celosti oslanja na kamionski transport, dugoročno neodrživ. Svakodnevno stotine kamiona prolaze kroz gradske saobraćajnice, praveći dodatne gužve, povećavajući emisiju štetnih gasova i dodatno opterećujući gradsku infrastrukturu – navodi se u saopštenju, piše Politika.
Upotrebom rečnih puteva, kako kažu, rasteretio bi se gradski saobraćaj, unapredila ekološka slika grada i omogućilo efikasnije upravljanje otpadom.
– Ističemo da bi rečni transport bio posebno pogodan za veće pretovarne centre, koji bi se mogli organizovati uz obalu, čime bi se smanjio broj pojedinačnih kamionskih tura do deponije – kažu iz ove organizacije i pozivaju gradske vlasti, nadležna preduzeća i relevantne stručnjake da razmotre ovu inicijativu kao ozbiljan korak ka savremenijem i odgovornijem upravljanju komunalnim otpadom.
Ideja poput ove, kako nam je rekao jedan od dugogodišnjih poznavalaca deponije u Vinči, jeste inovativna, ali je pitanje da li ona u praksi može da se realizuje uzimajući u obzir konfiguraciju terena na deponiji. Jer, na mestu gde bi se mogao graditi pristan za barže i brodove u Dunav se uliva Ošljanski potok. Taj deo zove se Ošljanska bara i prostor je močvaran. Iznad bare nalazi se pogon za preradu ocednih voda, koji je izgrađen kada je zatvorena stara, a nikla nova sanitarna deponija. Poviše tog pogona nalazi se „telo” stare deponije zatvorene u avgustu 2021. godine i to nakon gotovo pet decenija korišćenja.
Na ovoj deponiji koja se prostire na 42 hektara nalazi se, prema procenama, četrnaest miliona kubnih metara otpada. Važno je napomenuti da se ova deponija nalazi na klizištu, koje još nije sanirano i na koje višestruko utiču vode zaostale u njenom „telu”. Zbog toga se i postavlja pitanje kako bi se pored te deponije otpad mogao izvlačiti ka novoj sanitarnoj deponiji, a da se stara dodatno ne poremeti.
I, naravno, jedno od pitanja bilo bi na koliko mesta u gradu je potrebno izgraditi pristane gde bi mogao da se dovozi otpad.
Komentari (0)