“U EU su rasprodaje stvarne, kod nas marketinški trik”: Dan potrošača u znaku bojkota zbog visokih cena

Svetski dan potrošača prošao nezapaženo u Srbiji, a u Evropskom parlamentu se raspravljalo o pravima na istoku i zapadu kontinenta

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju
Foto: Pixabay

Svetski dan zaštite potrošača je u našoj zemlji ovog vikenda prošao bez posebnog obeležavanja i saopštenja potrošačkih organizacija. Ovaj dan je inače posvećen informisanju građana i jačanju svesti o pravima u ovoj oblasti, a to su bezbednost i tačne informacije o proizvodima prilikom kupovine, kvalitetne usluge, reklamacije i korektan odnos proizvođača i trgovaca prema kupcima.

Kako je prenela Radio-televizija Vojvodine, u Ekonomsko-trgovinskoj školi u Senti posebna pažnja se posvećuje edukaciji učenika u ovoj oblasti. Učenici ove škole su osvojili prvo mesto na Međunarodnom regionalnom takmičenju održanom u Segedinu na temu onlajn kupovine, piše Politika.

Kako je rekla Aleksandra Arsenović, profesorka ekonomske grupe predmeta u Ekonomsko-trgovinskoj školi, mladi su veoma otvoreni za sticanje ovih znanja, a radeći na ovakvim projektima podižu svest i ostalim učenicima koji ne učestvuju na tim takmičenjima.

„Decu treba na vreme edukovati da nauče svoja prava, da budu racionalni i svesni potrošači. Mi to činimo kroz stručne predmete, nama je ta tematika veoma bliska, pošto smo ekonomska škola”, izjavila je Aniko Žiroš Jankelić, direktorka Ekonomsko-trgovinske škole u Senti.

Ova škola, kako je navedeno, godinama uspešno sarađuje sa Centrom za zaštitu prava potrošača u Senti, kao i sa međunarodnim institucijama koje se bave ovom tematikom. U godini za nama potrošači su najviše bili pogođeni visokim cenama, a tome svedoči i pokretanje postupka Komisije za zaštitu konkurencije protiv najvećih trgovinskih lanaca zbog mogućeg dogovaranja o cenama.

Postupak je i dalje u toku i nije izvesno kada će se znati ishod. Međutim, poslednjih meseci smo imali i bojkot trgovinskih lanaca koji je pokrenula potrošačka organizacija „Efektiva” takođe zbog cena hrane koje su najviše u Evropi. I ovog trenutka je u toku bojkot koji, navode u potrošačkoj organizaciji, građani delimično poštuju, ali efekata ima dovoljno da se trgovcima skrene pažnja da kupci više neće tolerisati poskupljenja. Povodom Dana potrošača oglasila se i Biljana Borzan iz Odbora za zaštitu potrošača u Evropskom parlamentu, koja je objavila rezultate istraživanja najčešćih potrošačkih primedbi. I ona je u raspravi u Evropskom parlamentu upozorila na visoke cene u istočnoj Evropi i zatražila stroži nadzor i veće kazne za odgovorne na tržištu.

„Prema mom istraživanju, građani se najviše žale na ponašanje teleoperatera (43 odsto), zatim na pružaoce poštanskih usluga (40 procenata), dok se na pružaoce komunalnih usluga, trgovce mešovitom robom i na banke žali četvrtina građana”, izjavila je Biljana Borzan.

Upravo zbog toga je, kaže, na sednici Evropskog parlamenta upozorila da neće biti stvarne jednakosti građana EU dok potrošačka prava završavaju na granici zapadne i istočne Evrope.

„U zapadnoj EU su rasprodaje stvarne, kod nas su samo marketinški trik; na Zapadu lako kupuju preko interneta, a za našu zemlju nema dostave; njima je i cena telefonskog poziva razumna, a nama je preskupa jer nas je teleoperater stavio u isti koš s Marokom i Novim Zelandom”, upozorila je ona.

Borzanova je dodala da su cene još za vreme pandemije virusa korona rasle 30 odsto više u zemljama istočne EU, a sada su višestruko više, zbog čega u Hrvatskoj, Bugarskoj i Rumuniji građani bojkotuju trgovine.

„Pola kilograma testenine je dva puta skuplje u Hrvatskoj, nego u Francuskoj, pasta za zube je tri puta skuplja u Bugarskoj, nego u Nemačkoj. Potrošačka prava ne smeju biti mrtvo slovo na papiru, samo efikasan nadzor i stroge kazne mogu doneti promenu”, rekla je Biljana Borzan.

Izvor: Politika.rs

Komentari (0)

    Trenutno nema komentara. Budite prvi koji će komentarisati!

Ostavite komentar