Nova kriza sprema se u jednoj od svetskih trgovačkih arterija, ugroženi transportni puteve i lanci snabdevanja, više cene nafte, mogle bi da izazovu novi talas inflacije u razvijenim zapadnim ekonomijama.
Nedavna eskalacija napada jemenskih Huta na komercijalne brodove dovela je do toga da naftni gigant „Britiš petroleum” i četiri najveće svetske kompanije za transport obustavile su tranzit kroz Crveno more, odnosno prolaz kroz ključni Suecki kanal.
Skoro 15 odsto globalne trgovine i trećina trgovine kontejnerima – prolazi kroz vodni put koji povezuje Crveno sa Sredozemnim morem. Neki brodovi se već preusmeravaju oko južnog roga Afrike, a produženo zatvaranje Sueckog kanala povećava troškove transporta i vreme isporuke robe.
„Crveno more sa Sueskim kanalom je poput superautoputa za transport kontejnera, koji povezuje različite delove sveta, posebno Evropu, Aziju i Afriku. Ogromna količina energije u Evropu, palminog ulja i žitarica dolazi preko plovnog puta Sueckog kanala,” kaže Kristijan Rolofs, izvršni direktor „Kontejner čendža”, platforme koja olakšava iznajmljivanje kontejnera, prenosi Si-En-En.
Tolika je važnost rute da su Sjedinjene Države sa još devet zemalja u ponedeljak pokrenule pomorsku misiju kako bi zaštitile plovidbu komercijalnih brodova u Crvenom moru.
„Crveno more je kritični plovni put koji je bio od suštinskog značaja za slobodu plovidbe i veliki komercijalni koridor koji olakšava međunarodnu trgovinu”, rekao je američki ministar odbrane Lojd Ostin najavljujući akciju.
„Kao rezultat ovih napada, takse i cene osiguranja su već porasle, a cene nafte rastu. Brodski putevi u Crvenom moru su ključni za stabilnost globalne ekonomije”, dodao je on.
Komentari (0)