Na sve probleme tržišta automobila, izazvane koronom i nestašicom čipova, nadovezala se kriza u Ukrajini, koja ima značajan uticaj na čitavu industriju.
Poslednjih godina, tržišta širom sveta suočena su s brojnim teškoćama, a proizvođači su verovali da će kriza početi da jenjava 2022. Međutim, rat je sprečio priželjkivani scenario.
Značaj Rusije
Stručnjak za automobilsku industriju iz kompanije carVertical, Matas Buzelis, ističe da je kriza sada još i veća. Iako rusko tržište novih četvorotočkaša nije najveće na svetu, igra značajnu ulogu u lancu snabdevanja industrije.
Rusija izvozi vredne auto-delove, a Nemačka se, primera radi, oslanja na njihove izvore gvožđa, titanijuma i paladijuma.
Istovremeno, Rusija je peti najveći svetski proizvođač rude gvožđa sa 108 miliona tona tokom 2021. i snabdeva evropske proizvođače, koji su sada suočeni sa većim cenama i poteškoćama u nabavci.
Značaj Ukrajine
Rat je uticao na ukrajinsku industriju, a koliko je to značajno govori podatak da ova država snabdeva kablovima nemačke gigante, poput BMW-a i Volkswagena.
Ukrajina je treći najveći svetski proizvođač nikla i aluminijuma, koji su izuzetno značajni za proizvodnju baterija i delova za električna vozila.
Ne zaboravimo da se u ovoj državi proizvodi 70% ukupne svetske količine neona – potrebnog za proizvodnju mikročipova, kojih ionako nema dovoljno.
Situacija bez presedana
Već je tokom 2021. bilo teško i skupo nabaviti polovni automobil, a kako se stvari razvijaju biće još teže. Trgovci se suočavaju s nestašicom vozila, izazvanom smanjenom proizvodnjom novih modela.
– Zainteresovani za kupovinu polovnjaka sada biraju između najograničenijih i najskupljih ponuda na tržištu – objašnjava Buzelis.
Prošle godine, cene polovnih vozila dostigle su istorijske visine. Sada su se stabilizovale i počele da padaju u određenim kategorijama, ali je ratna kriza izazvala situaciju bez presedana u istočnoj Evropi.
Godinama su kupci iz Ukrajine putovali u Poljsku, Litvaniju, Slovačku i Mađarsku. Dok su noviji četvorotočkaši bili traženiji među žiteljima tih zemalja, Ukrajinci su tražili modele stare više od 10 godina, posebno s dizel agregatima.
Struja kao gorivo
Cene goriva premašile su kritičnu granicu od dva evra po litru u mnogim evropskim državama, što je nateralo vozače da razmisle o promeni navika.
– Zbog rasta cena pojedinci će manje putovati. Ljudi bi mogli da smanje godišnju kilometražu svojih vozila korišćenjem javnog prevoza, ili drugih dostupnih sredstava. Manje pređenih kilometara značilo bi i manje nesreća – kaže stručnjak carVerticala.
Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs
Istovremeno, smanjio bi se broj vozila na saobraćajnicama, ali i povećala zainteresovanost za modele s manjom potrošnjom (prvenstveno dizelašima).
Skuplje gorivo pokrenuće ljude da ulažu u polovne električne automobile. Struja nije jeftina, ali su ukupni troškovi vlasništva EV-a i dalje niži, a mogu biti još niži ako se koristi solarna energija.
BONUS VIDEO:
Komentari (0)