Američka vlada najavila je seriju mera koje za cilj imaju da smanje dominaciju Kine u globalnoj brodogradnji i pomorskom transportu. Takse koje će se naplaćivati brodovima kineske proizvodnje ili u kineskom vlasništvu, uvode se postepeno od aprila 2025. godine, a kako navode zvaničnici, cilj je da se zaštiti američka ekonomska bezbednost i podstakne domaća brodogradnja.
– Brodovi i otprema ključni su za ekonomsku bezbednost SAD i slobodan protok trgovine – izjavio je Džejmison Grir, trgovinski predstavnik SAD.
– Mere koje sprovodi Trampova administracija počeće da preokreću kinesku dominaciju, rešavaju rizike po lanac snabdevanja SAD i šalju jasnu poruku da postoji potražnja za brodovima izgrađenim u Americi.
U Kancelariji trgovinskog predstavnika SAD (USTR) navode da je Kina agresivnim i ciljanim merama stekla dominaciju u brodogradnji, ozbiljno ugrožavajući američke firme, radnike i celokupnu privredu.
Jedna taksa po putovanju, ne po luci
Predlog nove politike, koji je započet još pod Bajdenovom administracijom, kulminirao je januarskim izveštajem u kojem se navodi da kineska brodograđevinska industrija ima nepravednu prednost. Predlog predviđa visoke naknade za kineske brodove koji pristaju u američke luke.
Originalni plan uključivao je taksu od milion dolara po putovanju za operatere u kineskom vlasništvu, kao što je Cosco. Za strane brodare koji koriste kineske brodove, a nisu u vlasništvu Kine, predložena je taksa od 1,5 miliona dolara po pristajanju u američkoj luci.
Naknade kao odgovor na dominaciju kineskih brodova
Promene su usledile nakon dvodnevnih saslušanja u martu, na kojima je više od 300 trgovačkih grupa i zainteresovanih strana ukazalo da SAD nije spremna za privredni rat u kojem 98% trgovačkih brodova na svetskim okeanima uskoro može biti kineske proizvodnje.
Vlasnici brodova mogu da izbegnu takse ako dokažu da su naručili brod koji će biti izgrađen u SAD. Ako brod ne preuzmu u roku od tri godine, taksa se odmah aktivira. Za prvih 180 dana, naknade će biti nula, a kasnije će rasti postepeno.
Takse za kineske brodove i operatere – po godinama:
Naknada po neto toni za kineske brodove:
Od 17. aprila 2025: 0 USD
Od 14. oktobra 2025: 50 USD
Od 17. aprila 2026: 80 USD
Od 17. aprila 2027: 110 USD
Od 17. aprila 2028: 140 USD
Takse se naplaćuju najviše pet puta godišnje po brodu. Cena po kontejneru nije precizirana.
Naknada po neto toni za operatere koji koriste kineske brodove:
Od 17. aprila 2025: 0 USD
Od 14. oktobra 2025: 18 USD (120 USD po kontejneru)
Od 17. aprila 2026: 23 USD (153 USD po kontejneru)
Od 17. aprila 2027: 28 USD (195 USD po kontejneru)
Od 17. aprila 2028: 33 USD (250 USD po kontejneru)
Poseban režim za brodove za prevoz automobila i LNG tankere
Za brodove za prevoz automobila izgrađene u inostranstvu predviđene su takse od 150 USD po „automobilskom ekvivalentu“ (CEU) u prvih 180 dana.
U drugoj fazi, za tri godine, ograničenja će početi da se primenjuju i na LNG tankere, s planom postepenog povećanja tokom naredne 22 godine.
Ako brodari naruče plovilo izgrađeno u SAD, takse i ograničenja za ekvivalentne brodove iz Kine mogu biti suspendovani do tri godine.
Izuzeci i ograničenja
Nova pravila se ne odnose na brodove koji saobraćaju po Velikim jezerima, Karibima, ili na teritorije SAD. Takođe, izuzeti su brodovi koji prevoze sirovine u rasutom stanju, poput uglja i žita, kao i prazni brodovi.
Komentari (0)