U moderno vreme, ljudi su postali “zavisni“ od pametnih telefona i aplikacija za slanje poruka i multimedijalnih sadržaja.
Istovremeno, povećava se svest korisnika o zaštiti privatnosti, pa se popularne čet-aplikacije trude da obezbede najviši nivo bezbednosti.
Često čujemo termim enkripcija “sa-kraja-na-kraj“ (end-to-end), koja podrazumeva da su naše poruke u potpunosti zaštićene na mreži, ali malo ljudi zna šta to zapravo znači. U današnjem tekstu, bavimo se upravo ovom temom.
Bezbedna komunikacija
U suštini, enkripcija predstavlja metod za obezbeđivanje privatnih podataka ljudi. Uzima informaciju koju nazivamo plejntekst (plaintext) i prebacuje je u šifrovani tekst (ciphertext).
U šifrovani tekst je praktično nemoguće ući, osim ukoliko ne posedujete “ključ“. Enkripcija je i jedan od načina kojim kompanije štite svoje lozinke (password).
Kada je reč o porukama, enkripcija “sa-kraja-na-kraj“ čini sadržaj privatne komunikacije nedostupnim za čitanje – osim primaocu.
Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs
Čet-aplikacije ne dele osetljive informacije s ostatkom sveta, niti bi to korisnici želeli. Zato se trude da pruže uslugu u kojoj dve osobe, ili više njih, bezbedno komuniciraju.
Enkripcija “sa-kraja-na-kraj“ podrazumeva da ni kompanija, koja je razvila softver, nema uvid u poruke na svojoj platformi.
Zaštita domaćih korisnika
Jedna od najpopularnijih čet-platformi u Srbiji – Viber, od početka koristi sofisticirani sistem zaštite.
U razgovoru sa Amirom Iš-Šalomom, višim direktorom operacija i glavnim arhitektom aplikacije, želeli smo da saznamo više o bezbednosti domaćih korisnika od potencijalne krađe podataka.
– Najbolji način zaštite podataka, jeste da ih ne posedujemo. To je filozofija naše kompanije, kako bi komunikacija ostala bezbedna. Iz tog razloga, privatne prepiske i pozivi su zaštićeni enkripcijom “sa-kraja-na-kraj“. To znači da niko, pa ni Viber, nema pristup privatnoj korespondenciji niti je može pohraniti na serverima. Sistem je aktiviran 2016, a postoje i opcije tajnih i samouništavajućih poruka. Jedini način da imate uvid u nečiju komunikaciju jeste da fizički pristupite njihovom telefonu. Zato korisnicima savetujemo da aktiviraju PIN lozinku na aplikaciji i uređaju.
Na pitanje šta Viber traži od korisnika prilikom kreiranja naloga, sagovornik Objektiva odgovara:
– Samo informacije potrebne za komunikaciju, a na korisnicima je da odluče hoće li ih podeliti. Kada se registrujete, aplikacija prikuplja broj telefona i tehničke podatke uređaja, a možete uneti ime i prezime, mejl, godine, datum rođenja. U slučaju servisa Viber Out, korisnik mora da doda i informacije za plaćanje. Kako bi obezbedila najbolju moguću uslugu, aplikacija će zatražiti pristup lokaciji, kontakt-listi, kameri i mikrofonu, a korisnik donosi odluku o tome.
Komentari (0)