10 najvažnijih pravila za DUŽI ŽIVOT akumulatora, zapamtite ih

Reč je o složenoj tematici, pa je potrebno pažljivo ispratiti i uputstva proizvođača

Foto: Pixabay / StockSnap

Neretko se među vozačima može čuti da je nekome akumulator trajao dve, a nekome osam godina, pa uvek postoji dilema – da li su pojedine marke toliko kvalitetnije?

Možda je važnije pitanje možemo li akumulatoru da produžimo životni vek, vodeći računa o detaljima.

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – Objektiv.rs

Portal Polovni automobili pokušao je da razbije najpoznatije zablude o akumulatorima i pruži savete kako da potraju duže.

Pazite na kapacitet

Iako deluje logično da je bolje kupiti akumulator sa što većim kapacitetom, tj. što više Ah, pošto se tako automobilu olakšava startovanje i napajanje brojnih potrošača, naročito zimi – to je pogrešno!

Punjenje akumulatora je komplikovana tema, pa zato treba pratiti ono što je propisao proizvođač automobila.

Ukoliko stavite akumulator s prevelikim kapacitetom, sistem za punjenje možda neće biti u stanju da ga održava dovoljno napunjenim (u procentualnom smislu, da se tako izrazimo).

Foto: Pixabay / Bruce Emmerling

Akumulator “voli” da je napunjen 100%, mada gotovo nikada nije toliko obezbeđen. Ne prija mu da bude suviše ispražnjen, npr. ispod 60-65% kapaciteta, pošto tada dolazi do hemijskih promena koje mogu da izazovu trajna oštećenja.

Generalno, što mu je više pao kapacitet i što je duže u takvom stanju, to će negativne promene biti izraženije i znatnije će mu biti skraćen vek trajanja.

Amperaža je važna

Mnogi vozači prilikom kupovine novog akumulatora uglavnom gledaju samo kapacitet, koji se izražava u Ah (amper-časovima). Pritom zanemaruju jačinu struje hladnog starta – ona se izražava u A (amperima).

Struja hladnog starta nam govori koliku jačinu struje akumulator može da isporuči u određenim uslovima.

Teoretski, govori nam koliko je akumulator jak, tj. koliko snage ima da pokrene motor četvorotočkaša.

Postoji više standarda za merenje struje hladnog starta – na primer, govori nam koliku jačinu struje može da isporučuje tokom 30 sekundi pri određenoj temperaturi dok napon akumulatora ne padne ispod određene vrednosti.

Možete da kupite akumulator sa nešto većom strujom hladnog starta, to neće smetati, ali ni tu ne treba preterivati.

Ne krivite marku akumulatora

Ukoliko akumulator kratko traje, npr. dve-tri godine, često nije problem u njemu, već u automobilu ili uslovima u kojima vozite:

* problem s punjenjem (alternator)
* parazitske struje
* razni naknadno ugrađeni uređaji/sistemi
* loši kontakti na klemama
* možda retko vozite, i prelazite kraće relacije, pa akumulator ne stiže da se dopuni
* problem s motorom zbog kojeg dugo verglate dok ne upali (naročito zimi).

Često je u pitanju kombinacija više navedenih razloga. Imajte u vidu da akumulator ne mora da “crkne” iznenada – razni problemi ga malo po malo uništavaju i zimi i leti, dok na kraju (obično zimi) jednostavno nema više snage da pokrene motor.

Ako pravite pauzu, izvadite bateriju

U takvim situacijama, bar skinite minus klemu s baterije i obezbedite je tako da ne dodiruje metalne delove u motornom prostoru.

Ipak, s obzirom da ne vozite auto, bez obzira da li je leto ili zima, akumulator se prazni i sa skinutom klemom, pa se možete naći u situaciji da motor neće da upali kada negde krenete.

Čak se leti brže prazni, pošto se zbog visokih temperatura u njemu brže odvijaju hemijske reakcije, ali se zbog istih visokih temperatura to manje odražava na mogućnost pokretanja motora. Da, deluje zbunjujuće – zimi gubi kapacitet zbog niskih temperatura, leti zbog visokih…

Što pre dopunite akumulator

Ispražnjen akumulator trpi oštećenja – što duže stoji i što je više ispražnjen, to se više oštećuje i to trajno.

Možda uspete da ga napunite kada vam zatreba i možda “poživi” još neko vreme, možda i koju godinu, ali činjenica je da ste mu ozbiljno skratili životni vek.

Može da se zaledi

Prazan akumulator može da se zaledi na samo nekoliko stepeni ispod nule. Tada na više načina dolazi do njegovog oštećenja.

Automobil sa zaleđenim akumulatorom ne sme da se pali na kablove ili da se stavlja na punjač, već prvo mora da se “otopi”.

Foto: Pixabay / Various-Photography

U svakom slučaju, već je pretrpeo određena oštećenja, pa mu je životni vek znatno skraćen.

Ovo nije urbana legenda! Ovo upozorenje možete da pročitate u svakom uputstvu za automobil, kod proizvođača akumulatora, itd.

Ne treba ga čuvati u toploj prostoriji

Ukoliko ne planirate duže da vozite auto, izvadite ga i stavite u prostoriju u kojoj je temperatura 10 do 20 stepeni – bolje hladnije nego toplije, pošto se sporije prazni na hladnom.

Obavezno mu proveravajte napon na 2-3 meseca i po potrebi dopunite (ukoliko padne npr. ispod 12,5 V).

Ukoliko dozvolite da mu napon suviše padne, može doći do oštećenja i skraćenja životnog veka. Pre vraćanja u auto obavezno ga potpuno napuniti.

Nedovoljno napunjen akumulator

Kod nekih automobila, ukoliko sistem za kontrolu potrošnje električne energije proceni da akumulator nije dovoljno napunjen, može da deaktivira određene sisteme, kao npr. grejanje sedišta, parking senzore, sistem za nadgledanje mrtvog ugla i slično, u zavisnosti od spoljašnje temperature, stanja akumulatora, uslova vožnje, itd.

Vozač će biti obavešten da neki od ovih sistema ne funkcionišu, a mogu da dobiju i poruku da je to zbog akumulatora.

Naime, kod savremenih vozila postoji sistem koji prati stanje akumulatora, od napona, punjenja, temperature, itd. Zato na vreme mogu da upozore na eventualni problem.

Ipak, to ne znači da su ovi sistemi savršeni, pošto nisu svi isti, a nisu isti ni svi akumulatori, pa ipak treba na vreme preventivno proveravati akumulator.

Punjenje bez skidanja s vozila?

Svi proizvođači koje smo pozvali kažu da akumulator nipošto ne treba puniti u automobilu.

Izuzetak je Mercedes, ali i kod ovog proizvođača je to dozvoljeno isključivo sa specijalnim punjačem koji se kupuje od njega. U suprotnom – punjenje akumulatora isto van vozila.

Naravno, ovo ne važi za sve modele – obavezno pročitajte uputstvo za auto.

Redovna provera je važna

Savetuje se da bar jednom godišnje odete u specijalizovani servis i proverite akumulator, bez obzira da li je u garantnom roku ili je garancija prošla.

U tim servisima imaju posebne uređaje za testiranje (ima ih raznih vrsta), pa mogu na vreme da vas upozore na potencijalne probleme u budućnosti.

Foto: avtoritetkhv / Pixabay

Takođe možete da proverite i da li auto dobro puni akumulator. Tako ćete imati priliku da na vreme otklonite neki mali kvar koji znatno skraćuje životni vek akumulatora.

Inače, stručnjaci savetuju da se baterija, čak i ukoliko je sve apsolutno ispravno, nekoliko puta godišnje dopuni. Postoje konkretni razlozi za to i time može znatno da mu se produži vek.

Zaključak

Ukoliko pratite osnovne smernice po pitanju čuvanja akumulatora, nećete imati problema godinama, čak i nakon isteka garantnog roka. To podrazumeva i povremenu proveru u specijalizovanom servisu, bez obzira da li vam pravi probleme ili ne.

Naravno, ima mnogo vozača koji ne obraćaju pažnju na akumulator, uvek startuju auto sa već upaljenim farovima, često slušaju muziku s ugašenim motorom i rade druge stvari koje ne bi trebalo, ali im akumulator ipak traje 5-6 i više godina bez problema.

To ipak ne znači da treba da pratite njihov primer – mnogo je tu drugih faktora u igri, od kvaliteta akumulatora, sistema za punjenje, uslova vožnje…

Izvor: Polovni automobili

Komentari (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar