Почетком ове године, кинеска компанија је накратко престигла Теслу и постала највећи светски произвођач електричних аутомобила. Иако у Америци БYД засад није у продаји, компанија је изградила бренд приступачан и популаран у Кини и шире, а “Бусинесс Инсидер” доноси причу о компанији која је доказала да продајом може надмашити Илона Маска.
Хемичар Ванг Чуанфу, кога медији називају “лудим научником”, и његов рођак основали су БYД 1995. Тада 29-годишњи Ванг потицао је из породице узгајивача пиринча. Добио је универзитетску стипендију и на крају се преселио у посебну економску зону у Шенжену како би основао своју компанију.
“YД” у називу долази од Јадиа, области у Шенжену у којој је компанија била смештена у почетку, наводе једне јужнокорејске новине. “Б” је додато касније, наводно као промотивни алат. Ванг је у интервјуима говорио да назив “БYД” не означава ништа посебно. Тек касније Ванг је лансирао слоган “Изгради своје снове” (Буилд Yоур Дреамс). Компанија је такође добила надимак “Понеси своје доларе” (Бринг Yоур Долларс).
У почетку правили батерије
Основни посао компаније нису били аутомобили, већ батерије за мобилне телефоне. БYД је конкурисао етаблираним јапанским добављачима Тоyота и Сонy, понудивши јефтинију алтернативу. До 2002. компаније као што су Моторола, Нокиа, Сонy Ерицссон и Самсунг користиле су БYД батерије.
БYД је ушао у аутомобилску индустрију након што је купио једног пропадајућег државног произвођача аутомобила који је тада био део одбрамбене компаније Норинко, преноси “Соутх Цхина Морнинг Пост”. Компанија је лансирала свој први аутомобил 2005. БYД Ф3 била је компактна лимузина која је личила на Тоyоту Цороллу. Продавала се за само 40.000 јуана, односно око 5.850 долара.
Милијардер и инвеститор Ворен Бафет рано се заинтересовао за БYД. Желећи да уложи у растуће кинеско тржиште аутомобила, Бафет је обишао седиште БYД-а. Док је власник Беркшир Хатавеја боравио у фабрици, Ванг је наводно попио гутљај течности за батерије како би доказао колико су његове батерије чисте, пише “WСЈ”. Бафет је био толико импресиониран да је предложио преузимање 25% компаније.
Ванг је одбио ту понуду, али то није спречило Бафета у његовој намери. Беркшир Хатавеј стекао је 2008. године 10% удела у БYД-у – за 232 милиона долара.
Подсмех Илона Маска
Компанија је 2010. представила своје прво потпуно електрично возило – е6. Користећи субвенције кинеске владе, БYД је успео да конкурише јапанским аутомобилским гигантима. Али нису сви били импресионирани.
Извршни директор Тесле Илон Маск у интервјуу из 2011. насмејао се када су га питали сматра ли БYД озбиљним конкурентом Тесли: “Јесте ли видели њихов ауто? Мислим да немају добар производ. Није посебно атрактиван. Технологија им није баш јака.”
БYД се, ипак, етаблирао као један од најбољих произвођача хибридних возила у Кини током 2010-их. БYД-ов најпопуларнији ауто био је Qин, представљен 2012. године, који је постао један од најпродаванијих аутомобила у Кини.
Међутим, то није било једино возило којим се БYД истакао. Компанија је такође производила Танг, хибридни СУВ, те се удружила с Даимлером (сада Мерцедес-Бенз) у производњи своје линије Денза.
БYД је накратко престигао Теслу
Иако се већина његове продаје у четвртом тромесечју 2023. односила на кинеско тржиште, БYД је привукао глобалну пажњу када је постигао наизглед немогуће – скинуо Теслу с места највећег светског произвођача електричних аутомобила.
Кинески произвођач сад планира да изгради фабрику у Мексику – што је алармирало америчке званичнике – и чак је развио сопствену бродску флоту у настојању да смањи извозне трошкове. Но, компанија каже да је одустала од продаје својих електричних возила Американцима.
Компанија је најавила да ће побољшани погонски склопови бити лансирани у две лимузине, од којих ће једна бити БYД Сеал 06. Возила ће прелазити 2000 км без пуњења или точења горива.
Прошле године, БYД је 2024. продао 1,76 милиона електричних возила, а укупно 4,27 милиона аутомобила. Остварена је продаја од 107 милијарди долара, док је Теслин приход износио 97,7 милијарди долара.
Коментари (0)